Proč chodí Mikuláš 5. prosince?

Text dotazu

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, proč "chodí" Mikuláš 5. prosince místo následujícího dne, kdy má sv. Mikuláš svátek.
Díky za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

informace jsme čerpali z knihy V. Vavřinové Průvodce svátečním časem a z některých internetových zdrojů.

 

Svátek sv. Mikuláše doprovází od nepaměti jedna z nejbujnějších oslav adventního času. Biskup a světec svatý Mikuláš byl patronem školní mládeže. Ve středověku se na jeho oslavu pořádaly tzv. biskupské chlapecké hry. Ve Francii je tradice mikulášských her doložena od roku 1291, v našich zemích od 13. století. Z biskupských her se postupně vyvinul obyčej svatomikulášských obchůzek a průvodů. Žáci farních škol chodili na mikulášskou koledu v doprovodu správců škol, v maškarních průvodech pořádaných ve velkých městech jezdili nádherně ustrojení Mikulášové na koních a doprovázeli je čerti, andělé a nejrůznější bizardní masky. Církev toto neschvalovala, ale měšťané zákaz vždy obešli. Tradice se udržela až do konce 18. století. Přestože katolická církev v roce 1969 odstranila svátek svatého Mikuláše pro světcův nejistý původ a nedoložené zázraky ze všeobecného platného kalendáře, ani dnes se advent bez návštěvy světce v rodinách s dětmi neobejde. V předvečer světcova svátku se v ulicích objevují tří až čtyřčlenné skupinky tvořené Mikulášem, čertem a jedním nebo dvěma anděly.

V některých evropských zemích, USA, Austrálii a části Afriky vystupuje svatý Mikuláš jako hlavní vánoční duch. Jinde navštěvuje děti o adventu, v předvečer svého svátku, a rozdělování dárků pod vánoční stromeček přenechává Ježíškovi...

Zdroj: VAVŘINOVÁ, Valburga. Průvodce svátečním časem. Praha: Albra, 2010.

 

To, že Mikuláš chodí v předvečer svého svátku a ne v den svého svátku, je odvozeno od skutečnosti, že pro naše předky byl počátkem dne západ slunce dne předchozího. Proto se mikulášská obchůzka a nadílka koná již 5.12., i když svátek sv. Mikuláše připadá až na 6.12.

Zdroj: https://www.poradte.cz/navody/kdy-chodi-mikulas/

 

Zajímavě je poddáno vysvětlení v následujícím příspěvku Davida Garkische, ze kterého vybíráme:

Fakt, že svátek svatého Mikuláše i počátek Vánoc oslavujeme o den dřív, je prastarým vyjádřením vzdoru našich předků, který nevědomky přebíráme od generací před námi už skoro pět století...

Za vším stojí přechod na jiný, "mechanický německý čas" v roce 1547. Byl to tehdy skutečně revoluční skok pro celou společnost a není divu, že se proti tomu zvedl odpor. Lidé totiž do té doby vnímali a počítali čas úplně jinak než my - i den pro ně začínal a končil úplně jindy, než jsme dnes zvyklí. Právě to stojí za posunem v oslavách dvou významných svátků... Tomu starému systému počítání se říká "pravý sluneční čas". V čem to spočívá? Pravý sluneční čas se stanovuje jednoduše - určuje ho úhel stínu od slunce. Když byl stín nejkratší, bylo poledne. Když vycházelo slunce, začínal den. Když slunce zapadalo, den končil.

Datum se neměnilo úderem půlnoci. Nový den začínal západem slunce a " východem " noci, takže se datum měnilo v tuto dobu. Dalším východem slunce udeřila nultá hodina dne, v poledne pak bylo šest hodin nového dne a večer při západu slunce dvanáct hodin. Pak začínal čas noční, který se měřil stejně.

Se vznikem mechanického hodinového strojku se vše změnilo. Strojek totiž dokáže jen stejně dlouhé hodiny. Z praktických důvodů tedy císař Ferdinand I. Habsburský v roce 1547 zavedl mechanický německý čas. Lidé se sice velmi bouřili, zvykli si až skoro za padesát let.

Na příchod Nového roku čekáme až do půlnoci.

Jen v těch nejtradičnějších chvílích jako je Štědrý večer a Mikuláš si stále neseme vzpupnost našich předků a stejně jako oni odmítali přejít na mechanický německý čas a podle slunce ráno vstávali, tak i my se alespoň v tyto dva dny, na Mikuláše a na Štědrý den, stále ještě řídíme staročeským pravým slunečním časem a slavíme příchod noci nového dne již západem slunce a nikoli až přehozením data na ciferníku hodinek.

A jen mimochodem - důkazem, že to tak všechno bylo, je pražský Staroměstský orloj. Ten měřil a dosud měří čas staročeský, ale je to za cenu velkého počtu složitých soukolí regulujících nestejné délky hodin v různých měsících.

http://tn.nova.cz/clanek/proc-chodi-mikulas-o-den-driv-je-to-ceska-rebelie-proti-casu.html 

Obor

Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

06.12.2018 09:30

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu