Způsob natáčení starých televizních inscenací

Text dotazu

Hezký den,
v tisku ze 60. let jsem se dočetl, že tehdejší (nejen) brněnské televizní inscenace byly natáčeny přinejmenším dvěma druhy záznamu - jeden nese zkratku TRC, druhý je označen jako TMZ. Mohli byste prosím zjistit, oč se jednalo a čím se uvedené druhy lišily?

Odpověď

Vážený pane (...),

k Vašemu dotazu jsme ve volně dostupných online zdrojích nalezli následující informace:

Zkratka TRC znamená ve filmové terminologii "telerecording" (česky se běžně také říkalo „trcování“). Speciální filmová kamera snímala obraz z vysoce kvalitního monitoru, zvuk se nahrával zvlášť a následně se synchronizoval.

Odborné zdroje k dané problematice říkají:

Zkratka TRC v oblasti filmové techniky označuje zařízení, které se nazývá telerecording. Toto zařízení umožňovalo živé televizní vysílání zaznamenat na šestnáctimilimetrový filmový pás. Speciální, synchronně běžící filmová kamera snímala přes optickou soustavu elektronický obraz z velmi kvalitního zobrazovacího monitoru s obrazovkou s vysokým jasem.

Oproti tomu zkratka TMZ označuje "televizní magnetický záznam" (též telemagnetický záznam). Obrazový signál se zaznamenal na videopásku.

Výhodou magnetického záznamu obrazového signálu byla především vysoká kvalita záznamu, poměrně malá spotřeba záznamového materiálu a možnost smazání starého záznamu a opětovné použití pásku pro další záznam. Pro magnetický záznam obrazového materiálu se využíval např. záznamový stroj firmy Ampex. Magnetický záznam patřil mezi zásadní technologické změny v oblasti televizní techniky.

Metoda TRC převažuje v  50. a raných 60. letech, od cca roku 1966 se začíná používat metoda TMZ a postupně převládá.

Pro získání podrobnějších informací bychom vám doporučovali prostudovat především níže uvedené akademické práce, které jsou volně dostupné na internetu.

Použité zdroje

Akademické práce:
ONDRŮJOVÁ, Veronika. Produkce audiovizuálních děl v České televizi Brno. Bakalářská práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací, 2005.

ŠVANDA, Martin. Zavedení barevné televize v Československu. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2022.

VAŠEK, Jaromír. Determinace výroby televizních pořadů vývojem techniky (příklad ostravského televizního studia). Magisterská diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2014.

Ostatní internetové zdroje:
https://www.ceskatelevize.cz/[…]/

https://www.ceskatelevize.cz/[…]/

Obor

Divadlo, film, tanec

Okres

--

Knihovna

Knihovna Jiřího Mahena v Brně

Datum zadání dotazu

29.08.2025 20:31

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu