Zapomenuté vánoční postavy

Text dotazu

Dobrý den,
chtěl bych vás požádat o pomoc s vyhledáním vánočních tradic, které jsou spojené s určitou postavu. Nemyslím teď Mikuláše, čerta a podobně, ale spíš něco, co má historii v lidové slovesnosti, případně nekřesťanských tradicích, jako byly např. Vrtibáby. Postavy nemusí být nutně antropomorfní. Může se jednat o skřítky, oživlé předměty, vlastně cokoliv.
Předem moc děkuji za pomoc

Odpověď

Dobrý den,

budu se snažit na Váš dotaz odpovědět co nejlépe, i když to nebude jednoduché, protože váš dotaz je velice komplexní. Na úvod nutno poznamenat, že žádná souborná práce na toto téma neexistuje a "vánoční postavy" se výrazně liší regionálně (názvem i typologicky).

1/ ad historie v lidové slovesnosti: možná by bylo možno dohledat v regionální literatuře, případně oslovit knihovníky, kronikáře a pamětníky v zájmovém regionu. Publikace, která by pojednávala o tomto tématu, neexistuje.

2/ ad nekřesťanské tradice: Drtivá většina lidových zvyků, vztahujících se k významným křesťanským svátkům (Vánoce, Velikonoce) a dalším zlomovým obdobím v astronomickém roce (slunovrat, rovnodennosti, masopust, Dušičky) má předkřesťanský původ. Ostatně původ křesťanských Vánoc se hledá v keltských slavnostech zimního slunovratu (odtud známe například zvyk rozkrajování jablka, zlaté prasátko i magická moc jmelí), římských Kalendách, Larentáliích (spojených s kultem mrtvých) či Saturnáliích (veselém římském svátku, spojeném s oslavou nového slunce a obdarováváním přátel a chudých) a mnoho vánočních zvyků je doloženo již z této doby. Dobrým pramenem jsou tzv. církevní zákazy, z nichž některé se zachovaly už z období raného středověku. Doporučuji knihu Čeňka Zíbrta Seznam zvyklostí pohanských z VIII. věku z roku 1995. Není v ní sice konkrétní zmínka o "vánočních" postavách, ale popisuje církevní zákazy, týkající se například "Nevázaného veselí přestrojených mužů a žen se škraboškami a s hlavami zvířecími, které zejména o vánocích vsi obcházejí" (s. 33) a "běhají v přestrojení s oděvem rozedraným a s obuví rozedranou". Zde lze vysledovat souvislost s vánočními či masopustními obchůzkami, ale konkrétní názvy jednotlivých postav zde opět nenajdeme. Víceméně všechny křesťanské svátky byly nějakým způsobem "naroubovány" právě na důležité události a slavnosti kalndářního roku a "obaleny" církevním hávem. Dodnes pak vidíme, jak se tyto tradice (lidové zvyky), mísí s křesťanskými svátky (Vánoce: kromě církevních úkonů v lidovém prostředí probíhají církví zakazované věštby (například házení střevícem, lití olova, škořápkové "lodičky", sekání ledu o půlnoci, apod. - Velikonoce - vynášení smrti, pomlázka (oslavy plodnosti), atd.). Jistě byste si těchto zvyků sám vybavil nepřeberně.

3/ ad Vánoční postavy: jak jsem psala, výrazně se liší regionálně a jsou spojeny s nejrůznějšími "obchůzkami". Obecně tyto postavy obcházely od sv. Martina do Třech králů, tedy víceméně v období od konce shonu a starostí o úrodu do dne, který byl považován za konec vánočních svátků a začátku čekání na jaro. Už v lidovém prostředí se v tento den například odstrojoval stromeček.

V našem prostředí chodily Barborky (bíle zahalené, strašidelné, s vlasy po zádech i přes obličej, které trestaly a odměňovaly děti), které při příchodu bouchaly březovou metlou do oken. Mikuláši nedělal doprovod jen anděl a čert, ale celá družina postav. Masky se podobaly masopustním, měly stanovené role i kostýmy. V průvodu nemohl chybět kominík, ras, žid, turek, vojáci, bába, bohatý pán s paní či smrt - jejich příchod ohlašovali hospodářům laufři čili běžci. S průvodem někde chodila i Mikuláška, někdy také matička, představující matku sv. Mikuláše, někde obcházela 8. prosince samostatně. Tady tedy další příklad Vámi hledané souvislost s předkřesťanskými tradicemi. Kromě Vámi zmiňované Vrtibáby  obcházely i další postavy – perchta, ometačka, klempera, toma, ambrož, – někdy samy, někdy s postavami z mikulášské družiny. Úkolem bylo strašit děti, rozdávat drobné dárky, kontrolovat pořádek v domácnostech, ale hlavně zpestřit a ukrátit nejdelší noci v roce. Obchůzky se pojily s lidovým divadlem, hrála se spousta obřadních her. Nesmíme zapomenout ani na strašidelné Lucie, které kontrolovaly husím brkem, zda je stavení čisté a bez prachu, občas před sebou občas nesly talíř s hořícím ohněm. Na Valašsku klepaly přes prsty přadleny, aby jim předení lépe šlo, jinde je trestaly, když viděly, že v tento večer pracují.

Co se týká skřítků, oživlých předmětů apod., nevím (ani jsem nenašla), že by byly nějak spojovány s českou vánoční tradicí. Je ale možné, že jinde v Evropě byste nějaké objevil (zejména skřítky - severní Evropa a germánské národy obecně mají své Vánoční skřítky dodnes.

Snad Vám moje odpověď nějak pomohla. Většinu informací jsem Vám předala z vlastních znalostí, ale pokud vás toto téma zajímá, zde je nějaká literatura k tématu, ze které jsem také část informací načerpala (všechny publikace jsou dostupné v knihovně Ústavu etnologie FF UK):

  • Zíbrt, Čeněk, 1995: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku = Indiculus superstitionum et paganiarum
  • Večerková, Eva, 2010: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury
  • Vavřinová, Valburga, 2003: Malá encyklopedie Vánoc
  • Frolec, Václav, 1989: Vánoce v české kultuře

 

Použité zdroje

vlastní znalosti a
Zíbrt, Čeněk, 1995: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku = Indiculus superstitionum et paganiarum
Večerková, Eva, 2010: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury
Vavřinová, Valburga, 2003: Malá encyklopedie Vánoc
Frolec, Václav, 1989: Vánoce v české kultuře

Obor

Antropologie, etnografie

Okres

--

Knihovna

Knihovna Filozofické fakulty UK

Datum zadání dotazu

03.04.2018 15:37

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu