Slovník Generace Z

Text dotazu

Dobrý den, píšu seminární práci na téma Povědomí generace Z, ráda bych do práce zařadila charakteristiky řeči generace Z. Tedy celkově, jak mladí lidé komunikují. Věděli byste poradit?
Děkuji moc za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

nenalezli jsme žádnou ucelenou studii shrnující řeč nebo jazyk generace Z, nicméně existují již dílčí práce, který se tímto zabývají. Co se týče slovní zásoby, můžeme doporučit Slovník Generace Z pro rodiče a učitele, ve kterém se nachází výklad slov a zkratek používaných právě touto generací. Existuje též aktualizovaná online varianta na stránkách wedigital.cz. Více naleznete také v článku Čeština je meh v časopisu Respekt, kde se vyjadřují autoři a autorky slovníku.

Další vhodná publikace může být Slova a jejich příběhy vydaná letos. Existuje také starší literatura zabývající se jazykem mladých a obecně komunikací na internetu, viz třeba práce Čeština na WWW chatu Evy Jandové a kolektivu z roku 2006. Nezahrnuje však fenomén sociálních sítí a komunikaci na nich.

Jazykem a mluvou s ohledem na věk a další charakteristiky mluvčích se zabývá například práce Květy Měšťanové o jihočeských nářečích, nebo disertace Jany Nové na téma mluvy mládeže v západočeském pohraničí.
Obecně k nové slovní zásobě můžeme doporučit databázi Neomat spravovanou Ústavem pro jazyk český Akademie věd, případně starší slovníky neologismů, například Neologizmy v dnešní češtině z roku 2005.

S tématem může souviset též četba a výuka generace Z. Četbou mládeže i dalších věkových kategorií se zabývá dlouhodobě Jiří Trávníček. Jedna z novějších prací Česká čtenářská republika charakterizuje různé generace čtenářů a související fenomény, spolu s životopisy. Ze zahraničních autorů se „digital natives“ generaci věnuje kupříkladu Støle, který argumentuje, proč je potřeba dostat děti k četbě a jak k nim přistupovat. 
Níže uvádíme literaturu a související odkazy:

Použité zdroje

Literatura a závěrečné práce
- JANDOVÁ, Eva. Čeština na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2006. ISBN 80-7368-253-2. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:a2da1e10-fb92-11e7-b1a1-005056827e52 (citováno 30. 10. 2024)

- KOŠÍKOVÁ, Aneta. Slovník Generace Z pro rodiče a učitele, aneb, Jak nebýt za boomera. 1. vydání. Brno: Než zazvoní, s.r.o., 2023. 147 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-11-03413-9.

- Lišková, Michaela, ed. a Šemelík, Martin, ed. Slova a jejich příběhy: #neologismus, #archaismus. Vydání první. Praha: Academia, 2024. 163 stran. Lingvistika. ISBN 978-80-200-3530-1.

- MARTINCOVÁ, Olga. Neologizmy v dnešní češtině. Praha: Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky, 2005. ISBN 80-86496-21-X. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:41c55c70-cc1d-11e6-8032-005056827e52 (citováno 30. 10. 2024)

- MĚŠŤANOVÁ, Květa. Mluvená čeština napříč generacemi. České Budějovice, 2018. Disertační práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Filozofická fakulta. Dostupné také z: https://theses.cz/id/891x9a/ (citováno 30. 10. 2024)

- NOVÁ, Jana. Běžná mluva nejmladší generace v západočeském pohraničí. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita. Filozofická fakulta, 2016. Dostupné také z: https://is.muni.cz/th/ccyi6/disertace_nova.pdf (citováno 30. 10. 2024)

- SOLAROVÁ, Hana. Obohacování slovní zásoby jako součást výuky českého jazyka na SŠ (se zaměřením na přejímání slov z cizích jazyků). Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2020. 95 s. Diplomová práce. Dostupné také z: https://theses.cz/id/zog2ny/STAG92146.pdf (citováno 30. 10. 2024)

- TRÁVNÍČEK, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-88069-50-8. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:9b90f3f0-23bd-11e9-9634-005056827e52 (citováno 30. 10. 2024)

Články
- BALOUŠOVÁ, Lucie. Fenomén youtuberingu v praxi jazykového vyučování / The Phenomenon of Youtubering in the Language Teaching Practice. In: Didaktické studie, roč. 11, č. 2, 2019. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2019, s. 111–121. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/[…]/DidStu2_19kn.bl_.TISK_.pdf (citováno 30. 10. 2024)

- EBERNAK ZRAKOVÁ, Aneta. Generace Z a její přístup ke čtení, médiím a klasickým autorům. Čtenář: měsíčník pro knihovny, 2023, 75(6), s. 212-217. ISSN 0011-2321. Dostupné také z: https://www.svkkl.cz/ctenar/stahnout-pdf/219. (citováno 30. 10. 2024)

- STØLE, Hildegunn. “Why Digital Natives Need Books: The Myth of the Digital Native.” First Monday, vol. 23, no. 10, Oct. 2018. EBSCOhost, https://doi.org/10.5210/fm.v23i10.9422. Dostupné z: https://firstmonday.org/[…]/7594 (citováno 30. 10. 2024)

- SOBOTA, Jiří. Čeština je meh. Online. Respekt. 2024, č. 4, s. 14. ISSN 0862-6545. Dostupné z https://www.respekt.cz/tydenik/2024/4/cestina-je-meh. (citováno 30. 10. 2024)

- KOVÁŘ, Karel zvaný Kovy. Sociálně sítě jako biotop generace Z. In: V co (ne)věří generace Z: sborník příspěvků z kurzu pro kazatelky a kazatele ČCE, pořádaného Spolkem evangelických kazatelů v Praze 2022. 1. vydání. Praha: EMAN, 2023, s. 73–81. ISBN 978-80-88060-34-5.

- BERG, Terje; LAMØY, Liv Inger; ODDANE, Torild A. Teaching Generation Z – Transit to the Google it! YouTube it! hit?.In: Závodná, Lucie Sára, ed. a Falch, Torberg, ed. Teaching generation Snowflakes: new challenges and opportunities. Prague: Prague University of Economics and Business, 2022, s. 37–65. ISBN 978-80-245-2453-5.

Stránky
https://neologismy.cz/ (Neomat)
https://www.wedigital.cz/gen-z-slovnik

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

24.10.2024 17:36

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu