-
To se mi líbí
-
Doporučit
Milí přátelé,
velmi Vás prosím o pomoc.
V které odborné publikaci, na kterou by bylo možno se odvolat, bych našla,
jak funguje shoda podmětu s přísudkem v odborné práci?
Dvě děvčata píšou ročníkovou práci a u sloves by měla tedy psát podle shody
tvrdá y. Mám ale dojem, že v odborných publikacích se v tomto případě
nehledí na pohlaví autorů a píše se měkké.
Dobrý den,
s mluvnickými problémy je lepší obracet se na Ústav pro jazyk český AV ČR
https://ujc.avcr.cz/jazykova-poradna/zakladni-kontakty.html. Na stránkách Jazykové poradny je umístěna
Internetová jazyková příručka, kde najdete většinu odpovědí i na různá
úskalí češtiny.
"Mluvnickou povahu nevyjádřeného podmětu poznáme podle předcházejícího
slovního kontextu nebo podle situace promluvy.
Jde-li o ženy, píšeme v příčestí -y: Nechtěly jsme se už hádat s manželi,
vyrazily jsme proto na výlet samy.
Jde-li o muže nebo o muže a ženy zároveň, mužský rod má přednost před
ženským, píšeme -i: Byli jsme rádi, že máme klid na sledování sportovního
přenosu.
Jedním z typů textů, v nichž se setkáváme s nevyjádřeným podmětem, jsou
populárně-naučné a odborné články. Má-li text více autorů, je užívána shoda
podle rodu mužského životného: Abychom neopomněli důležitou skutečnost...
Tímto experimentem jsme prokázali, že... Pro mnohé pisatele je řešení shody
podle podmětu rodu mužského životného přijatelné i v případě, že článek
napsaly ženy. Z čistě jazykového hlediska by se však shoda měla řídit
ženským rodem, pokud je jednoznačné, že jsou podmětem "autorky". V
případech, kde to jednoznačné není, je vhodné zvolit shodu podle mužského
rodu životného."
Jazyk, lingvistika a literatura
--
Národní knihovna ČR
02.04.2012 08:00