reklama ve veřejném prostoru

Text dotazu

Dobrý den, prosím o doporučení literatury k bakalářské práci na téma Reklama ve veřejném prostoru. Toto téma řeším v rámci oboru zahradní a krajinářská architektura a zaměřuji se především na negativní působení reklamy ve veřejných městských prostorech a krajině. V této práci chci shrnout historii reklamy a propagace jak ve světě tak i u nás, nejrozšířenější formy reklamy a vše co souvisí s reklamou ve veřejných prostorech. Protože mé zaměření je spíše na krajinu než na marketing, hodil by se mi i nějaký stručný přehled základních informací o reklamě. Předem děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

téma reklamy se již dlouhodobě zpracovává z různých pohledů jak knižně, příp. článkově, tak v rámci nějakých školních prací, odkazy lze najít na internetu pomocí vyhledávačů. Součástí bakalářské práce by měl být i samotný výběr literatury. Knihy můžete najít ve volně přístupném elektronickém katalogu, baze NKC na www.nkp.cz. V databázi lze vyhledávat i pomocí kombinací klíčových slov (předmětových hesel).

Pojmy, se kterými reklama pracuje, najdete např. v knize O. Sedláčka Reklama: triky, které vás dostanou  nebo knihy Jana Cézara I zázrak potřebuje reklamu! Pestrý průvodce světem reklamní a marketingové komunikace.

Reklama jako nová věda je  představována v článku  Nová věda - reklama v periodiku Přítomnost ze 14.4.1927, Roč. 4, čís. výt. 14, str. 221 - 222. Článek je z Národní digitální knihovny, systém Kramerius, na www.nkp.cz http://kramerius.nkp.cz/kramerius/handle/ABA001/8351837 (NDK Kramerius přístupný v Národní knihovně ČR denně kromě neděle od 9 do 19,00).

Pro zajímavost uvádíme několik postřehů z různých zdrojů:

Reklamy ve veřejném prostoru musí odpovídat svým množstvím, velikostí a typem charakteru místa.

Forma reklamy ve veřejném prostoru, z něhož má samotné městské prostředí jistý přínos, je užívána při rekonstrukci památek. Ty jsou zahaleny v plachtách, zpravidla s realistickým obrazem dané fasády či sochy, jejích součástí je i reklama, logo. Reklama tak kromě sebeprezentace vydělává na rekonstrukci památky.

Veřejný prostor a jeho komodifikace - Veřejné služby Informačního ...

is.muni.cz/.../Mestsky_verejny_prostor_a_jeho_komodifikace_bakalarsk...‎

napsal/a P Soukalová

Venkovní reklama má nesporně výhodu svojí četností a opakováním zobrazení a potencionální zákazník je tak vystaven výrazně větší expozici s reklamním sdělením.

Na rozdíl od televizní, rozhlasové či tiskové reklamy nelze venkovní reklamu "vypnout" nebo "vyhodit" či se ji jakkoli vyhnout. Nevyžaduje žádnou aktivitu ze strany diváka, nebo možnost vlastního rozhodování o sledování.

Venkovní reklama zajišťuje, že zákazník má přímý, nevyhnutelný a opakovaný kontakt s reklamním sdělením.

Všudypřítomnost venkovních ploch umožňuje vedení reklamní kampaně s pokrytím většího prostoru a nabízí možnost nejlepšího geografického zaměření. Vzhledem k cenové politice mohou venkovní reklamu využívat jak společnosti s velkými rozpočty, tak i malé místní firmy.

http://www.czechoutdoor.cz/czo/?/why-outdoor/why-outdoor-advertising

Zdroje:

SEDLÁČEK, Ondřej. Reklama: triky, které vás dostanou. Praha: Vinland, 2009.

CÉZAR, Jan. I zázrak potřebuje reklamu! Pestrý průvodce světem reklamní a marketingové komunikace. Brno: Computer Press, 2007.

STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009.

VAVŘIČKOVÁ, Alena. Děti a reklama. Liberec: Bor, 2010.

KOMÁRKOVÁ, Olga. Genderové stereotypy v reklamních textech. Praha: FF UK, 2006.

SRPOVÁ, Hana a kol. Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007.

JOHNOVÁ, Radka, ČERNÁ, Jitka a kol. Arts marketing. Marketing umění a kulturního dědictví. Praha: VŠE Fakulta podnikohospodářská, 2009.

Z internetových  zdrojů např.:

http://www.mediaguru.cz/typy-medii/outdoor/uvod/

Obor

Sociologie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

21.03.2014 09:43

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu