-
To se mi líbí
-
Doporučit
Zajímá mě všechno o dětských domovech v ČR i ze zahraničí. Zajímá mě kdy vznikl první dětský domov a kde a kdy? Zajímají mě i domovy v zahraničí. Všechny dostupné informace o transformaci dětských domovů v ČR a v zahraničí. Jaké jsou modely, jak se to dlouho připravuje, kde se stala první transformace a jak to dopadlo. Děkuji
Dobrý den,
historický náčrt vývoje péče o opuštěné děti lze nalézt v článku V. Bubleové. Autorka uvádí, že první pokusy o řešení situace opuštěných dětí v evropském kontextu lze sledovat v roce 787, kdy byl v Miláně založen první sirotčinec. Významným ústavem byl nalezinec založen v Římě ve 13. století papežem Inocentem III. O výraznou reformu přístupu k péči o opuštěné děti se zasloužil J. H. Pestalozzi, který zdůrazňoval důležitost rodinného prostředí a náhradních rodin pro výchovu dětí.
První nalezince a sirotčince se v českých zemích začaly vyskytovat po třicetileté válce. Mezi nejstarší patřil Vlašský špitál v Praze založený v roce 1575. Vychovatelnu pro opuštěné děti zřídili a otevřeli v roce 1896 manželé Alois a Luise Olivovi. Významnou institucí byl Zemský výbor v Čechách pro péči o mládež zřízený v roce 1902. Vývoj byl samozřejmě závislý i na dobovém historickém kontextu a platné rakousko-uherské legislativě, respektive legislativě nové Československé republiky.
V meziválečném období fungovaly mimo jiné dětské domovy. Šlo o nízkokapacitní ústavy, kde mohly přechodně najít útočiště ohrožené děti, zotavit se a následně se buď vracely do původních rodin, pokud se v nich zlepšila situace, nebo se pro ně hledala pěstounská péče. Důraz byl dáván jednak na rodinné prostředí v ústavu, ale také na to, aby se dítě co nejdříve vrátilo do prostředí rodiny. Jedním z nejznámějších takových domovů byl Dům dětství veden Ferdinandem Krchem.
Systém první republiky se po druhé světové válce zcela zrušil a přešlo se k sovětskému přístupu založenému na koncepci výchovy velkých skupin dětí ve velkých ústavech, rozdělených podle věku dětí. Jinak se ale nepřihlíželo k individuálním případům potřeby dětí. Teprve pod tlakem odborníků se později přistupovalo k určitým změnám a reformám systému.
Zdroj: Bubleová, Věduna. Historický vývoj péče o opuštěné děti. Náhradní rodinná péče, 2000, 3(1), s. 46-51. ISSN 1212-3765.
Je důležité ujasnit si zkoumanou problematiku terminologicky. Jak upozorňuje A. Daněk ve své publikaci i v disertační práci, literatura často nerozlišuje mezi jednotlivými tipy institucí zapojených do péče o děti a současné dětské domovy například pokládá za pokračovatele někdejších sirotčinců, chudobinců a vychovatelen. Autor však poukazuje na to, že tyto instituce se staraly především o sirotky nebo o děti a mládež vyžadující převýchovu. Současné dětské domovy ale neslouží tomuto účelu a můžeme je pokládat za moderní fenomén. Tento autor poukazuje i na chybějící výzkum a nedostatek zdrojů k tomuto tématu.
Zdroje: DANĚK, Alois. Dětský domov v české společnosti 21. století. 2015. Dostupné z: https://www.ambis.cz/files/danek-monografie2025.pdf
DANĚK, Alois. Dětský domov - možnosti a výzvy v české společnosti 21. století. Dizertační práce, vedoucí Franiok, Petr. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 2024. Dostupné z: http://hdl.handle.net/20.500.11956/195340
Není v kompetenci a kapacitě služby Ptejte se knihovny poskytnout Vám odpověď na tak komplexní problematiku. Můžeme poskytnout jen určitý náčrt a vybranou doporučenou literaturu. Kromě výše uvedených autorů můžeme zmínit publikaci M. Vocilky, který představuje 124 dětských domovů v ČR, přičemž u každého z nich uvádí i stručnou historii.
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice: (charakteristika jednotlivých dětských domovů). Praha: Aula, 1999. 268 s. ISBN 80-902667-6-2.
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000996129&local_base=SKC
O vychovatelně manželů Olivových můžete čerpat informace například zde:
Mecenáš A. Oliva a jeho odkaz: 110 let založení Olivovy nadace. [Říčany u Prahy]: Olivova nadace, [2006?]. 157 s. ISBN 80-260-5720-1.
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=004457513&local_base=SKC
Určitě vám doporučujeme udělat si přehled o archivních fondech souvisejících s touto problematikou. V této souvislosti můžete oslovit Národní archiv ČR. Inspiraci k dalším zdrojům můžete najít i v závěrečných pracích na obdobné téma. Vyhledávat je můžete v rozhraní Google Scholar (https://scholar.google.com/) nebo na portálu Theses (https://theses.cz/).
Výchova a vzdělávání
--
Národní knihovna ČR
31.03.2025 08:00