Příznaky kýče v dětské knize

Text dotazu

Dobrý večer,
píši dip. práci na téma Kýč a estetickovýchovné vzdělávání. Zajímá mě, jaké jsou kýčovité příznaky v dětské knize. Podle čeho může běžný rodič poznat kvalitní dětskou knihu?

Odpověď

Dobrý den,

 

jako základní výklad, základní tezi je možné užít výkladu Jaroslava Tomana. Triviální a braková literatura dává dětským čtenářům to, co očekávají a potřebují - nenáročnost, zábavu, vzrušení, iluzivní život. Atd. Současně s tím literární trivialita a kýč těží z dětského tíhnutí k happyendu, harmonii a humoru i opakování známého a osvědčeného modelu.

 

Tomáš Kulka píše o literárním kýči jako o typu literatury, která neumožňuje různé výklady. Podle Kulky se vyznačuje literární kýč silným konzervatismem, jak po stránce obsahové, tak stylistické. Má blízko k uklidňujícímu výkladu katechismu, který slibuje božskou spravedlnost.

 

Odpověď na otázku, jak běžný rodič pozná kvalitní dětskou literaturu, může hodně vycházet z jeho přístupu k výběru literatury pro své dítě. Rodič může dát na doporučení, vycházet z přání dítěte nebo mít určitou představu, co chce svému dítěti vybrat ( přitom může vycházet ze čtenářské zkušenosti svého dětství). Ale to je pouze velmi zjednodušená typizace. Asi může být dobré zohlednit přístup, že je důležité, že dítě čte -  a ne, co čte ( viz. Jaroslav Toman - znaky kýče v dětské literatuře a z čeho tento typ literatury těží u dětských čtenářů).

 

 

 

 

 

Použité zdroje

KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Praha: Torst, 2014. s. [1a]. ISBN 978-80-7215-477-7.

1. Co je to kýč? Str. 27 - 57.

                                                                                                                                          

 2. Proč je kýč kýčem? Rozvedení první části. Str. 62 - 109.

3. Kýč a umělecké žánry. Poznámka o literatuře Str. 120 - 135.

                                                                                                                                           

 4. Post Scriptum. Kýč a estetická výchova. Str. 218 -222

 

TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: CERM, 2000. s. [1a]. ISBN 80-7204-140-1. Autor se zabývá tzv. triviální literaturou a kýčem v knihách určených pro děti a mládež.

 

Další literatura:

BROCH, Hermann, Milan KUNDERA a Petr ŠIMÁK. Román - mýtus - kýč: eseje. V Praze: Dauphin, 2009. s. [1a]. ISBN 978-80-7272-215-0. Několik poznámek k problému kýče. Str. 55 - 79.

KUNDERA, Milan a Jitka UHDEOVÁ. Slova, pojmy, situace. Brno: Atlantis, 2014. s. [1a]. ISBN 978-80-7108-344-3. Heslo: Kýč Str. 18 - 19.

TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). První vydání. Brno: Host, 2019. 178 stran. ISBN 978-80-7577-994-6.

KREJČÍ, Karel. Sociologie literatury. Praha: Grada, 2008. s. 6. ISBN 978-80-247-2623-6.

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

02.03.2020 08:00

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu