-
To se mi líbí
-
Doporučit
v jakem roce byl ukoncen provoz
Dobrý den,
bohužel informace o ploché dráze v Žatci v našich dostupných zdrojích není.
Vyšlo několik knih o Žatci, ale pojednávají většinou o chmelařství nebo dějinách města. V důsledku revitalizace Klementina některé fondy nejsou přístupné a nemůžeme proto projít větší množství monografií o Žatci nebo o motoristickém sportu. Na internetu jsme našli informaci, kterou ovšem nemůžeme ověřit:
"Pauzička a šlus
V roce 1959 se na Floře nejelo. Žatec ani nefiguruje v kalendáři, což naznačuje, že už před sezónou pořadatelé věděli, že žádný závod pořádat nebudou. Proč? Nevíme, snad se něco dělo se stadiónem či dráhou. Usuzovat na to lze z toho, že když se plochá dráha opět 9. května 1960 jede, nejlepší čas Františka Richtra 1:17,0 v první jízdě je zároveň uváděn jako rekord dráhy. A ten starý Tomíčkův z 11. května 1958 byl přitom 1:16,2. Západočeský matador Richter ale není jen nejrychlejší. Ten rok vůbec není k poražení a dokazuje to i 10 tisícům diváků. Vyhrává drtivě, neboť má komplet a čtyřbodový náskok před dvojicí Karel Polák a domácí Karel Průša.
A to je poslední zmínka o závodech v Žatci. Jako by se stadión náhle do země propadl, byť jej můžeme na plánu města jako areál VTJ najít dodnes. Ještě v roce 1960 chválený na stránkách Světa motorů v článku o stadiónech jako dobrá plochá dráha, o rok později už po ní nikdo ani nevzdychne...
Trochu světla do atmosféry zániku a nejen v Žatci, ale i obecně, vnáší již zmíněný Karel Průša. "Jak to skončilo? No to jsme dělali mezinárodní závod, chystali jsme, zařizovali, organizovali a veškerý výtěžek sebralo ústředí.
My jsme tam bůhvíjak dlouho poskakovali a starali se, chodili na brigády a pracovali a když jsme potřebovali peníze na mantinely nebo oplocení, tak nebyly, to nám nikdo nepomohl," vzpomíná na tehdy běžnou praxi, kdy plochá dráha sloužila Ústřednímu automotoklubu (ÚAMK) a Svazarmu jako dojná kráva a peníze ze ziskových závodů odtékaly na tzv. brannou činnost..., za těchto podmínek to dělat nešlo," doplňuje Karel Průša (starší). Stadiónu, který měli motoristé od města v nájmu, se záhy ujímají vojáci a hospodaří tam dodnes. Na jeho ploše vybudovali dvě fotbalová hřiště...
Paradoxně v době, kdy stadión umírá, rodí se noví žatečtí jezdci..."
* Článek byl napsán pro Speedway info, od té doby (2002) nebyl aktualizován"
Tělesná výchova a sport. Rekreace
--
Národní knihovna ČR
22.03.2012 15:46