Pěkná

Text dotazu

Prosím o vysvětlení slova PĚKNÁ, po svatomartinském
posvícení se první pondělí po tomto posvícení koná veslice a říká se jí
pěkná ale nevíme proč tomu tak je.Proč se tomu říká Pěkná.Děkuji za
vysvětlení

Odpověď

Dobrý den,

tradiční posvícení na sv. Martina - 11. listopadu -  byl od středověku den, kdy  čeled končila svou službu a dostávala mzdu. Na sv. Martina se uzavíraly smlouvy mezi obcí a pastýřem, ovčákem či ponocným. I to byla událost, která přímo volala po bohaté hostině. Navíc byla spojena s odevzdáváním platů vrchnosti, proto byl tento den tak oblíbený. Martinské posvícení se časem ujalo úplně všude.

 V neděli šli všichni do kostela na slavnostní mši a po ní se podával oběd.

 Tvrdí se, že posvícenský oběd byl nejbohatší v celém roce. V 18. a 19.

 století se jedla polévka, různé druhy masa včetně pečené husy, knedlíky a zelí, smetanové omáčky, spousta koláčů a dalšího pečiva. K tomu nesměl chybět dostatek piva.

 Večer bývala taneční zábava pro mládež, která se často protáhla až do dalšího dne. V pondělí po pouti se konala zábava s názvem pěkná neboli zlatá hodinka, která se ještě dnes v některých obcích dodržuje. Lidé se scházelí v hospodách s rozsvícenými svíčkami. V pondělí se také odehrávaly z dnešního pohledu drastické obyčeje veřejného zabíjení zvířat, jejichž maso se pak večer v hospodě upeklo a snědlo. Někde stínali kohouta, jinde berana (převážně na Moravě) nebo shazovali kozla ze skály či z kostelní věže. Před zabitím zvířete se vždycky odehrál symbolický soud, při němž se oběti vyčetla  spousta zlých skutků. To vše se dělo za účasti diváků z celé obce i okolí.

Úterní "sousedská"zábava se dnes většinou nedrží. Podle pamětníků to bývala příležitost k tanci pro starší obyvatele  vsi, a proto se hrávala pomalejší hudba.

 Dozvukem hlavní posvícenské zábavy pak bývala oslava konaná  následující neděli, jíž se říkalo mladé posvícení.

 Posvícení bylo (stejně jako masopust) oblíbeným termínem pro pořádání zásnub a svateb.

 

zdroj : Vondrušková, A.-Skopová, K.: České zvyky a obyčeje, Praha : Albatros

2004

Obor

Antropologie, etnografie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

01.03.2012 15:17

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu