Papež

Text dotazu

Vážení,

zajímá mě, prosím, jak vzniklo převědčení, tvrzení, že je papež zástupcem
Boha na zemi?
A že je neomylný? Proč se dále tvrdí, že jsou papežové záležitosti pro
gerontologa?

Odpověď

Dobrý den,

věroučný popis postavení papeže podal I. vatikánský koncil (1870) v Constitutio I de Ecclesia Christi: konstatuje, že existuje v církvi plná moc, jež byla Kristem přenesena na Petra (Mt 16,16-19 a 28,20; Lk 22,31; J
21,15-17) a jím na jeho nástupce jako římského biskupa. Tato plná moc
(primát) zahrnuje přímo od Boha pocházející nejvyšší pravomoc pastýřskou, na žádné lidské moci nezávislou moc v oblasti církevní. Nejvyšší pastýřská moc zahrnuje i nejvyšší pravomoc učitelskou, ve věcech víry a mravů požívá papež neomylnosti, mluví-li ex cathedra, totiž jako nejvyšší učitel křesťanstva.

Použitý zdroj:

Universum: všeobecná encyklopedie / [Karolina Adamová ... et al. ; vedoucí autorského kolektivu Josef Čermák].  3. díl. M-RV Praze: Odeon, 2002. 800 s.
ISBN ISBN 80-207-1116-3.

Výraz "ex cathedra" je odborný termín pro označení slavnostního, závazného a neomylného papežského vyhlášení dogmatu. Neomylnost papeže je vázána na jeho úřad a týká se pouze slavnostního vyhlášení pravd víry a mravů.

Více se k tématu papežské neomylnosti lze dočíst také např. na následujících
stránkách:

http://www.iencyklopedie.cz/neomylnost-papeze/

http://www.katolik.cz/otazky/ot.asp?ot=2452

http://cs.wikipedia.org/wiki/Dogma_o_pape%C5%BEsk%C3%A9_neomylnosti

 
Pěkné a srozumitelné vysvětlení nabízí také server Katolik.cz:

"Jako ve společenství Dvanácti měl apoštol Petr výsadní postavení a Ježíš mu věnoval zvláštní péči, tak ve sboru biskupů zaujímá výsadní postavení biskup Říma. Ten je podle tradice nástupcem apoštola Petra, který "dostal moc klíčů" (srv. Mt 16,18-19) a poslání pást Kristovy ovečky (srv. Jan 21,15-19). Římský biskup, nazývaný též papež, je viditelný symbol jednoty církve a vykonává službu Kristova náměstka na zemi a pastýře celé církve.

Kristus založil církev proto, aby vedla lidi ke svatosti - tudíž papež, chráněn Božím Duchem, nemůže ve věcech morálky zavést věřící do omylu."

Zdroj: http://www.katolik.cz/cirkev/kcirkev.asp

"Základy církve položil Kristus už v době, kdy si z okruhu učedníků vybral
12 mužů, které nazval apoštoly. (Jeden zradil - Jidáš, a proto po zmrtvýchvstání Ježíšově mluví Písmo o jedenácti. Později byl tento počet opět doplněn na dvanáct).
Zvláštní pověření dostává apoštol Petr, postavený do čela ostatních: "Ty jsi Petr - Skála - a na té skále zbuduji svou církev a pekelné mocnosti ji nepřemohou. Tobě dám klíče od nebeského království: co svážeš na zemi, bude svázáno na nebi, a co rozvážeš na zemi, bude rozvázáno na nebi." (Mt 16,18) Pro nástupce apoštolů se ujal název "biskupové", pro nižší duchovní "kněží"
a "jáhnové". V čele celé církve stojí dnes - stejně jako v celých dějinách církve - biskup města Říma, papež, který je nástupcem apoštola Petra."

Zdroj: http://www.katolik.cz/texty/vira/k23.asp

Zmínku o tvrzení, že papežové by byli záležitostí pro gerontologa, jsme bohužel nenalezli, nicméně usuzujeme, že jeho důvodem může být zejména fakt, že zvolený papež je obvykle již v pokročilejším věku a je volen doživotně.
Papežský stolec se zpravidla uvolní jen smrtí papeže.

Další použité zdroje:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pape%C5%BE

http://cs.wikipedia.org/wiki/Prvn%C3%AD_vatik%C3%A1nsk%C3%BD_koncil

Pro získání podrobnějších informací byste také mohla využít některou z následujících publikací:

SCHATZ, Klaus. Dějiny papežského primátu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002. 214 s. ; 21 cm. ISBN 80-85959-99-2

SMOLÍK, Vít. Apoštol Petr a primát papežský: historická studie. V Praze :
Volná myšlenka československá, [1926]. 130 s. ; 16 cm. Obsahuje přívazky:
Matěj V. Kramerius / Jan Herben -- Svobodné zednářství / Zdeněk Gintl.

FISCHER, Heinz-Joachim. Dějiny papežů. V Olomouci: Fontána, c2005. 169 s. ;
21 cm. ISBN 80-7336-220-1.

HALAS, František X. Fenomén Vatikán: idea, dějiny a současnost papežství, diplomacie Svatého stolce, České země a Vatikán. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2004. 759 s., iv s. barev. obr. příl. : il., mapy, portréty ; 21 cm. ISBN 80-7325-034-9.

Obor

vse

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

06.09.2010 10:07

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu