Oxymóron x kontrast

Text dotazu

Dobrý den, prosím o objasnění, o jaký jazykový prostředek se jedná u spojení "chudý bohatý". Domnívala jsem se, že jde o oxymóron, ale zazněl názor, že se nejedná o oxymóron, ale o kontrast. V oxymóronu vidím samozřejmě protimluv (svého druhu kontrast), jedná se o figuru, domnívala jsem se, že kontrast je například "živá a mrtvá", "den a noc" apod. Prosím také o objasnění rozdílu. Je možné říci, kdy se jedná o oxymóron a kdy o kontrast? A rozlišuje se toto vůbec? Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

děkujeme za Váš dotaz týkající se rozdílu mezi pojmy oxymóron a kontrast. Oba termíny se skutečně vztahují k práci s protikladem, nicméně každý z nich funguje jinak a v jiném kontextu.

Oxymóron (z řec. Oxys = kyselý; móros = pošetilý) je jazyková (stylistická) figura, při níž si spojení slov přímo odporují. Vzniká tak zvláštní napětí nebo paradox, který má často poetický či metaforický účinek. V rámci Ottova slovníku naučného (Ottův slovník naučný: illustrovaná encyklopaedie obecných vědomostí Díl 18. Navary-Oživnutí. V Praze: J. Otto, 1902, s. 1021.) se můžeme setkat přímo s Vámi vyhledávaným příkladem oxymóronu „chudý boháč“.

Naproti tomu kontrast (z lat. Condtra = proti; stare = stát) je protiklad. Kontrast je sémantický nebo kompoziční protiklad, který slouží ke zdůraznění rozdílů. Nejde o paradox, ale o zřetelnou opozici. Tento protiklad může být vyjádřen nejen slovy, ale i postavami, dějem, prostředím nebo motivem. Používá se tedy v širším kontextu literárního díla, nikoli jen v rámci jedné věty. Příklady: kontrast mezi dnem
a nocí, mezi bohatstvím a chudobou, mezi optimismem a zoufalstvím.

Zjednodušeně lze říci, že oxymóron vytváří paradox uvnitř jedné myšlenky, zatímco kontrast staví do protikladu dva samostatné prvky.

Použité zdroje

ČECHOVÁ, Marie et al. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997.
ISBN 80-85866-21-8. Po přihlášení dostupné z: https://ndk.cz/[…]/uuid:87dd8000-fe86-11e3-97de-5ef3fc9ae867. [cit. 2025-10-16].

Ottův slovník naučný: illustrovaná encyklopaedie obecných vědomostí Díl 18. Navary-Oživnutí. Praha: J. Otto, 1902. Po přihlášení dostupné z: https://www.digitalniknihov[…]5b3-11e5-97f4-5ef3fc9ae867. [cit. 2025-10-16].

VLAŠÍN, Štěpán, ed. Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1977. Po přihlášení dostupné z: https://ndk.cz/[…]/uuid:434f7a30-0696-11e3-9584-001018b5eb5c. [cit. 2025-10-16].

ZEMAN, Milan. Teorie literatury pro střední i základní školy. Praha: Fortuna, 1991. ISBN 80-85298-24-4. Po přihlášení dostupné z: https://ndk.cz/[…]/uuid:fd91f5c0-3177-11e7-a77b-001018b5eb5c. [cit. 2025-10-16].

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres

--

Knihovna

Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje v Plzni

Datum zadání dotazu

15.10.2025 23:27

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu