-
To se mi líbí
-
Doporučit
Proč stát(resp.obce a kraje)nevytvářejí jen jednu
formu tj.buď jen organizační složky nebo jen příspěvkové organizace?Co je
příčinou nutnosti zřizovat oba typy organizací?
Dobrý den,
základní rozdíl mezi organizační složkou a příspěvkovou organizací je
následující: organizační složky jsou zařízeními bez právní subjektivity, mají společné hospodaření se zřizovatelem a pracovníci těchto složek jsou, nestanoví-li zákon jinak, zaměstnanci zřizovatele. Příspěvkové organizace mají právní subjektivitu a mohou hospodařit i s finančními prostředky, které získají vlastní činností.
Zřizování obou typů organizací není dle zákona povinné. Pro demokratický chod zmíněných subjektů je ovšem zřízení obou typů organizací skoro nezbytné. Organizační složky státu, obce, kraje jsou zřízeny pro výkon samostatné působnosti těchto celků. Hospodařit mohou pouze s peněžními prostředky určenými na jejich běžnou, pravidelnou činnost, nejsou účetní jednotkou. Tyto prostředky poskytuje složce zřizovatel. Příspěvková organizace hospodaří s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele, s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých z Národního fondu a ze zahraničí. Většinou se jedná o kulturní a vzdělávací centra, tedy samostatné právnické subjekty, které však nejsou ekonomicky samostatně provozuschopné a potřebují pro svůj provoz příspěvek zřizovatele. V čele příspěvkové organizace je ředitel, kterého do funkce jmenuje a z funkce odvolává rada statutárního města (kraje, státu). Statutární město (kraj, popř. stát) řídí nebo prostřednictvím odborů magistrátu metodicky vede příspěvkové organizace.
Pokud by existovaly pouze organizační složky, byly by všechny současné příspěvkové organizace přímo financovány, řízeny, obsazovány a kontrolovány státem či státními zástupci (městskou, krajskou radou). Naopak, kdyby výše zmíněné celky fungovaly pouze na bázi příspěvkových organizací, měly by všechny subjekty včetně obecní (městské) policie a hasičů status právního subjektu. Na jejich činnost by se tak vztahovala všechna práva, která právní subjekty mají.
Příklady organizačních složek a příspěvkových organizací v některých městech
ČR:
* http://www.ceska-kamenice.cz/mesto/urady-instituce
*
http://www.mmdecin.cz/organizace-mesta/prispevkove-organizace-mesta-decin.ht
ml
* http://www.mestoduba.cz/organizacni-slozky-mesta/
*
http://www.novy-bor.cz/organizace-mesta/organizacni-slozky/organizacni-slozk
y-mesta-novy-bor.html
*
http://www.sumperk.cz/cs/mesto-sumperk/organizace-mesta/prispevkove-organiza
ce-mesta.html
Další zdroje a literatura:
* http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?zdroj=sb00250&cd=76&typ=r
* http://osz.cmkos.cz/CZ/Z_tisku/Bulletin/07_2001/members_postupy.html
* MADEROVÁ VOLTNEROVÁ, Karla. Vztahy mezi zřizovatelem a příspěvkovou organizací územního samosprávného celku : od 1.4.2009. 1. vyd. Olomouc :
ANAG, 2009.
ISBN 978-80-7263-546-7
* MOCKOVČIAKOVÁ, Alena. Příspěvkové organizace ... : výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni ... Praha : ASPI, (2006 - 2009).
* PODHORSKÝ, Josef. Praktický průvodce vnitřními směrnicemi pro územní samosprávné celky, příspěvkové organizace a organizační složky státu. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Olomouc : ANAG, 2003.ISBN 80-7263-161-6.
vse
--
Národní knihovna ČR
27.04.2010 13:59