Proměnlivost módy

Text dotazu

Dobrý den,
Velice by mě zajímalo jak vzniká móda? Proč se pořád mění? Kdo za to může?
Jak to, že nechodíme ve stejném stylu oblékání ale co 10 let to jiný styl oblékání?
Děkuju

Odpověď

Dobrý den,

v současné době je móda určována zvláště návrháři, módními domy (značkami) a textilním průmyslem jako takovým. V proměnlivosti módy se  se odrážejí změny ve společnosti, politice, umění a dalších aspektech lidské společnosti. Tak tomu bylo vždy. Změna byla ovšem pozvolnější. Na změnu měli vliv převážně jednotlivci či určité menší skupiny lidí, kteří se snažili odlišit.

Rychlost, se kterou se módní trendy v současné době mění, je poplatná celkovému zrychlení našeho životního stylu, našim technickým a ekonomickým možnostem.  

 

"Móda nastavuje zrcadlo společnostem, ve kterých existuje.

Je kulturním fenoménem a zároveň vysoce komplexním byznysem. Odráží sociální, ekonomické, sexuální a politické postoje dané doby.

Na rozdíl od ceremoniálních rouch a regionálních krojů je móda charakteristická svým nepřetržitým vývojem. Jde neustále kupředu, hnaná nikoli nutností, ale komplexním a hluboce zakořeněným systémem, kde změnu vyvolávají sociální odlišnosti, touha po novinkách a ekonomické důvody.

To neznamená, že by móda byla jen frivolní záležitostí podporovanou morálně upadajícím hospodářským systémem a marnivostí. Stejně tak neplatí, že móda ovlivňuje pouze ty, kdo se do ní zapojují.

Studium módy je všezahrnující. Není omezeno na výhradní svět haute couture, módních značek, exkluzivních módních časopisů a společenské elity. Je to soubor ekonomických, politických a kulturních otázek spojených s výrobou a spotřebou módy, jež se týká celé společnosti. Pokrok v oděvní a módní produkci výrazně urychlil masovou industrializaci, urbanizaci i globalizaci, jež určují moderní dobu.

Móda je zároveň nedílnou součástí kreativity a komunikace sociální identity jednotlivců. Pomáhá definovat společenskou třídu, zaměření, věk, etnikum a zvláště pak pohlaví nositele, stejně tak vyjadřuje i jeho kulturní preference. Vývoj v módě, často vyvolávající extrémní reakce veřejnosti, pomohl odhalit (ne-li vyřešit) hluboce zakořeněné společenské předsudky vůči ženám, homosexuálům, mladistvým, etnickým menšinám a dělnické třídě."

(MACKENZIE, 2010, s. 6)

 

"Podíváme-li se na graf vývoje módních stylů, nemůžeme přehlédnout, jak úzce to, jak se lidé oblékají, souvisí s kulturou, v níž žijí. Na začátku 19. století byla móda snobskou elitářskou známkou společenského postavení, nepříliš vzdálená od středověkých zákonů, které dovolovaly nosit přepychové oblečení a doplňky jen aristokracii - společenské postavení a nikoliv pouhé peníze diktovalo, jaké barvy a látky mohli lidé nosit. (...) V průběhu 20. století začalo na módu působit výtvarné umění, hudba, film a různé soudobé události, díky novým médiím se šířící rychlostí blesku. Oblečení už dávno nenosíme, jen abychom se ochránili před živly; je hluboce propojeno s naší osobností (a stavem peněženky)."

(FOGG, 2015. s. 7)

 

"Naše potřeba zdobit tělo - oblékat se vyjadřovat tím něco ze sebe a zároveň přijímat vizuální kódy, abychom se dokázali vyčlenit z davu nebo do něj naopak zapadnout - je nesmírně silná a podporují ji slavné osobnosti vyhlášené svým stylem, filmové hvězdy, hudebníci, návrháři a modelky.

Současnou zkušenost s módou doprovází nezbytná přítomnost značky, která chce dobýt a podrobit si konzumenta. Krátkodobé trendy ždímou z naší lásky ke zdobnosti vysoké sumy peněz. Bující marketing a reklama, které nenápadně nebo zcela bez obalu propagují, jak máme "správně vypadat", utváří naše myšlení. Přizpůsobujeme svá těla oblečení z masového trhu, zaplňujeme šatníky do posledního místa, plníme smetiště odhozenými kusy a dnešní průměrný mladý člověk je za jeden den zavalen tolika obrazy nedosažitelné krásy, kolik jich naši rodiče viděli za celou dobu dospívání. Nabízí se otázka: ubírá se naše honba a "moderností a vizuální demokracií" tím správným směrem?"

(Móda: obrazové dějiny oblékání a stylu, 2013. předmluva)

 

Více informací o historii, proměnlivosti a trendech v módě můžete nalézt (mimo jiné) v publikacích:

*  MÁCHALOVÁ, Jana. Budiž móda: průvodce dějinami módy 20. století. Vyd. 1. Praha: Brána, 2012. 276 s. ISBN 978-80-7243-608-8.  )

* MACKENZIE, Mairi. --ismy. Jak chápat módu. V Praze: Slovart, 2010. 159 s. ISBN 978-80-7391-399-1.

* FOGG, Marnie, ed. Móda: úžasný příběh fenoménu: historický vývoj, detailní vyobrazení i příběhy slavných návrhářů. Překlad Zuzana Pavlová a Runka Žaludová. V Praze: Slovart, 2015. 576 stran. ISBN 978-80-7391-224-6.

* Móda: obrazové dějiny oblékání a stylu. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2013. 480 s. ISBN 978-80-242-4170-8.

* COX, Barbara et al. Ve jménu módy: ilustrované dějiny bizarnosti a krásy. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. 255 s. ISBN 978-80-204-2928-5.

* STEVENSON, N. J. Kronika módy: 1800 - 1870 - 1940 - 1960 - 1980 - 2020: kdo udává tón - nejslavnější módní ikony a návrháři. Vyd. 1. Praha: Fortuna Libri, C2011. 288 s. Fortuna factum. ISBN 978-80-7321-570-5.

 

O módě a módních trendech vychází celá řada časopisů a publikací.

Další dokumenty k tomuto tématu můžete dohledat prostřednictvím Online katalogu Národní knihovny ČR: http://aleph.nkp.cz/cze/nkc, Souborného katalogu ČR: http://aleph.nkp.cz/cze/skc a Jednotné informační brány: http://www.jib.cz.  Články  -  prostřednictvím databáze ANL: http://aleph22.nkp.cz/F/?func=file&file_name=find-b&local_base=anl či databází Jednotné informační brány: http://www.jib.cz.

 

K danému tématu se bude vztahovat  i celá řada zahraničních knih a článků. K jejich dohledání můžete užít online licencované databáze knihoven (v Národní knihovně ČR jsou dostupné databáze viz http://eiz.nkp.cz) Volně dostupné jsou článkové databáze portálu JIB (http://www.jib.cz - zahraniční články, zahraniční články - licencované), světový katalog WorldCat OCLC: www.worldcat.org ), databáze Google Scholar (http://scholar.google.cz/) a Google Books: http://books.google.cz/

Obor

Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

22.01.2018 18:27

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu