Mechanický omezovač rychlosti

Text dotazu

Dobrý den,
v současné době se u aut vyskytují omezovače rychlosti. Ty jsou založeny na softwarovém nebo obecně elektronickém podkladu.
Zkonstruoval však někdo mechanický omezovač rychlosti, ovládaný např. od hřídele k tachometru?

Odpověď

Dobrý den,

než se budeme věnovat motorovým vozidlům, zmiňme jen, že mechanický omezovač rychlosti – takzvaný odstředivý regulátor sloužící ke stabilizaci otáček -- měla řada raných parních strojů. Typicky šlo o tři nebo čtyři kovové koule umístěné na konci výkyvných pák připojených k desce, která při stlačení při vysokých otáčkách otevřela přetlakový ventil a upustila páru (doslova i obrazně). Není vyloučeno, že právě odtud pochází ustálený obrat „jet na plné koule“ analogický k anglickému slangovému výrazu „balls-out“ (plnou parou, na doraz). Více se dočtete na anglických stránkách Wikipedie (https://en.wikipedia.org/wiki/Governor_(device) a https://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_governor), případně na webových stránkách Muzea starých strojů (https://www.starestroje.eu), kde najdete i obrázek odstředivého regulátoru.  

První legislativní pokusy regulovat rychlost motorových vozidel pomocí povinných omezovačů rychlosti se datují ve Velké Británii do roku 1988 (zákon se týkal povinného užívání omezovačů v autobusech) a v Evropské unii do roku 1992: viz Směrnici rady 92/24/EHS ze dne 31. března 1992 o omezovačích rychlosti nebo podobných palubních systémech omezení rychlosti u některých kategorií motorových vozidel, která je česky volně dostupná na tomto odkazu: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1992L0024:20040217:CS:PDF.

Původní omezovače rychlosti (které existovaly již před touto legislativou) byly mechanickými zařízeními určenými k omezení nejvyšší dosažitelné rychlosti. Jejich základem byl nejčastěji nějaký druh mechanického spojení (lankového převodu) mezi pedálem plynu a škrticí klapkou, pomocí kterého se regulovala poloha klapky a omezoval se přívod paliva/vzduchu do motoru. Na jiných automobilech byl rotor rozdělovače vybaven pružinovým závažím, kterým se při dosažení nastavené rychlosti regulovalo (přerušilo) zapalování. Dosažená rychlost se měřila mechanickým tachometrem měřícím otáčky kol.

Mechanické omezovače rychlosti byly typicky přednastaveny na nejvyšší dovolenou rychlost (podle platných předpisů pro daný druh vozidla v dané zemi), která se však dala opět mechanicky (například pomocí páčky) upravit.

Více se lze dozvědět například ze stránek o Inteligentní regulaci rychlosti či Omezovačích rychosti na anglické Wikipedii: (https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_speed_assistance; https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limiter).

Máte-li zájem o podrobnější informace o technických parametrech mechanických omezovačů rychlosti, doporučujeme obrátit se na knihovnu Národního technického muzea (https://www.ntm.cz/pro-odbornou-verejnost/knihovna-narodniho-technickeho-muzea#kontakty).

Použité zdroje

„balls-out“. In Wikipedia, 13. květen 2025. https://en.wiktionary.org/wiki/balls-out.

„Centrifugal Governor". In Wikipedia, 13. květen 2025. https://en.wikipedia.org/w/[…]ernor&oldid=1290222280.

„Governor (Device)". In Wikipedia, 15. duben 2025. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Governor_(device)&oldid=1285719226.

„Intelligent Speed Assistance". In Wikipedia, 4. leden 2025. https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_speed_assistance.

„Speed Limiter". In Wikipedia, 20. leden 2025. https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limiter.

Směrnice rady 92/24/EHS ze dne 31. března 1992 o omezovačích rychlosti nebo podobných palubních systémech omezení rychlosti u některých kategorií motorových vozidel. L 129/154 ÚŘEDNÍ VĚSTNÍK EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ 14. 5. 1992. Online. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/L[…]:1992L0024:20040217:CS:PDF.

Obor

Technika, technologie, inženýrství

Okres

--

Knihovna

Národní technická knihovna

Datum zadání dotazu

16.05.2025 12:38

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu