-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
zajímalo by mě od jakého věku dítěte je vhodné říkat dítěti lidové básničky a říkanky např. Zajíček ve své jamce, Paci paci pacičky, Vařila myšička kašičku, všechny moje prsty atp. které některé z nich navíc jdou také napodobit pohybem.
Hipp na jejich stránkách uvádí "Ve 4. měsíci miminka milují hry, které kombinují jejich pohyb se zpěvem nebo mluveným slovem. Předvádějte mu různé zvuky z říkanek a básniček a ukazujte mu obrázky. " viz. odkaz https://www.hipp.cz/[…]/ a mě by zajímalo, zda jsou nějaké další zdroje k tomuto tématu a shodují se.
Děkuji
Dobrý den,
v kojeneckém období (od jednoho měsíce do jednoho roku věku) by dle odborné literatury měly děti dostávat dostatečné množství podnětů k tomu, aby získalo zkušenosti se sebou samým, i se světem okolo.
Výslovnou informaci o tom, že by se se zapojením říkadel a básniček mělo začít ve čtvrtém (nebo v nějakém jiném) měsíci věku, jsme v odborných zdrojích nedohledali. Jde o období, kdy vývoj dětí postupuje velmi individuálně a dítě se nachází v tzv. receptivní fázi (tzn. otevřenost světu). Dítě se soustředí na podněty zvenku, na základě svých kompetencí a preferencí si však vybírá jen některé. Básničky a říkadla mohou pomoci v učení. Říkadla jako je Vařila myšička kašičku nejsou vázána na konkrétní věk, spíše na rozvoj řeči a povědomí o rytmu a melodii dětí.
Od třetího do šestého měsíce kojenec začíná očekávat odezvu na svůj projev a sám odpovídá dospělému, ať už při využití nejen řeči, ale také zpěvu a rytmických říkadel (In URYCHOVÁ, Adéla. Možnost podpory vývoje kojenců prostřednictvím muzikoterapie. Online. Absolventská práce. Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická. 2023. Dostupné z: https://is.jabok.cz/th/ufag6/).
Co se pak týče předčítání dětem, různé zdroje uvádějí, že čím dříve, tím lépe (předčítat je dobré takřka narození, děti vnímají hlas a intonaci, což je uklidňuje).
VÁGNEROVÁ, Marie a Technická univerzita v Liberci. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, s. 24. ISBN 978-80-7372-213-5. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/[…]/uuid:a7998180-7ed1-11e8-ad64-005056825209
Říkanky a říkadla: proč je děti potřebují pro správný vývoj? Online. Dítě a já. 2025. Dostupné z: https://diteajacasopis.cz/[…]/. [cit. 2025-06-30].
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015, s. 366. ISBN 978-80-262-0714-6. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/[…]/uuid:5be992b0-1bb7-11e9-92f9-005056825209
URYCHOVÁ, Adéla. Možnost podpory vývoje kojenců prostřednictvím muzikoterapie. Online. Absolventská práce. Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická. 2023. Dostupné z: https://is.jabok.cz/th/ufag6/.
VÁGNEROVÁ, Marie a Univerzita Karlova. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005, s. 71. ISBN 80-246-0956-8. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/[…]/uuid:5dfeba90-9306-11e5-b433-5ef3fc9bb22f
Proč číst dětem už od narození? A jaké knihy? Ptáme se odborníků. Online. Maminka. C1996-2025. Dostupné z: https://www.maminka.cz/clan[…]e-knihy-ptame-se-odborniku. [cit. 2025-06-30].
Lékařství
--
Národní knihovna ČR
27.06.2025 03:24