Kdy začít říkat dítěti básničky a říkanky

Text dotazu

Dobrý den,

zajímalo by mě od jakého věku dítěte je vhodné říkat dítěti lidové básničky a říkanky např. Zajíček ve své jamce, Paci paci pacičky, Vařila myšička kašičku, všechny moje prsty atp. které některé z nich navíc jdou také napodobit pohybem.

Hipp na jejich stránkách uvádí "Ve 4. měsíci miminka milují hry, které kombinují jejich pohyb se zpěvem nebo mluveným slovem. Předvádějte mu různé zvuky z říkanek a básniček a ukazujte mu obrázky. " viz. odkaz https://www.hipp.cz/[…]/ a mě by zajímalo, zda jsou nějaké další zdroje k tomuto tématu a shodují se.

Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

v kojeneckém období (od jednoho měsíce do jednoho roku věku) by dle odborné literatury měly děti dostávat dostatečné množství podnětů k tomu, aby získalo zkušenosti se sebou samým, i se světem okolo.

Výslovnou informaci o tom, že by se se zapojením říkadel a básniček mělo začít ve čtvrtém (nebo v nějakém jiném) měsíci věku, jsme v odborných zdrojích nedohledali. Jde o období, kdy vývoj dětí postupuje velmi individuálně a dítě se nachází v tzv. receptivní fázi (tzn. otevřenost světu). Dítě se soustředí na podněty zvenku, na základě svých kompetencí a preferencí si však vybírá jen některé. Básničky a říkadla mohou pomoci v učení. Říkadla jako je Vařila myšička kašičku nejsou vázána na konkrétní věk, spíše na rozvoj řeči a povědomí o rytmu a melodii dětí.

Od třetího do šestého měsíce kojenec začíná očekávat odezvu na svůj projev a sám odpovídá dospělému, ať už při využití nejen řeči, ale také zpěvu a rytmických říkadel (In URYCHOVÁ, Adéla. Možnost podpory vývoje kojenců prostřednictvím muzikoterapie. Online. Absolventská práce. Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická. 2023. Dostupné z: https://is.jabok.cz/th/ufag6/).

Co se pak týče předčítání dětem, různé zdroje uvádějí, že čím dříve, tím lépe (předčítat je dobré takřka narození, děti vnímají hlas a intonaci, což je uklidňuje).

Použité zdroje

VÁGNEROVÁ, Marie a Technická univerzita v Liberci. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, s. 24. ISBN 978-80-7372-213-5. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/[…]/uuid:a7998180-7ed1-11e8-ad64-005056825209

Říkanky a říkadla: proč je děti potřebují pro správný vývoj? Online. Dítě a já. 2025. Dostupné z: https://diteajacasopis.cz/[…]/. [cit. 2025-06-30].

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015, s. 366. ISBN 978-80-262-0714-6. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/[…]/uuid:5be992b0-1bb7-11e9-92f9-005056825209

URYCHOVÁ, Adéla. Možnost podpory vývoje kojenců prostřednictvím muzikoterapie. Online. Absolventská práce. Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická. 2023. Dostupné z: https://is.jabok.cz/th/ufag6/.

VÁGNEROVÁ, Marie a Univerzita Karlova. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005, s. 71. ISBN 80-246-0956-8. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/[…]/uuid:5dfeba90-9306-11e5-b433-5ef3fc9bb22f

Proč číst dětem už od narození? A jaké knihy? Ptáme se odborníků. Online. Maminka. C1996-2025. Dostupné z: https://www.maminka.cz/clan[…]e-knihy-ptame-se-odborniku. [cit. 2025-06-30].

Obor

Lékařství

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

27.06.2025 03:24

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu