jízdenka

Text dotazu

Kdy byla na světě vyrobena první jízdenka?

Odpověď

O tom, kdo vyrobil prvni jizdenku, se nam nepodarilo najit mnoho informaci.
Nespecifikoval/a jste, o jakou jizdenku se Vam jedna (na mestskou dopravu, vlak ci lodni listek?), zda se Vam jedna o jizdenku u nas nebo ve svete.

Nekolik odkazu Vam ale posilame:
s.289

jizdenky - pisemne potvrzeni o zaplacenem jizdnem se pouzivalo jiz na dostavnicich. U omnibusu a prvnich konkovych tramvajich se jizdne pri jednotne sazbe casto vybiralo do pokladnicek. Jakmile vsak byly zavedeny sazby podle delky ujete trati (pasmova sazba) a umozneny prestupy, bylo nutno vydavat cestujicim doklad s daty umoznujicimi kontrolu. Prvni prazske konky mely pro tento ucel odtrhavaci ruzky. ...
Zdroj:LOSOS, Ludvik. Dejiny mestske dopravy. Praha: Albatros, 1983.


Svet v pohybu : velka encyklopedie dopravy. Praha : Knizni klub, 2002. s.
132-133. ISBN 80-242-0768-0
1662 - v Parizi zacaly pravidelne jezdit prvni autobusy tazene konmi 1750 - v Evrope a USA byla jiz bezne provozovana pravidelna osobni doprava konskymi dostavniky
1829 - parni lokomotiva Rocket otce a syna Stephensonovych uspesne prosla provoznimi zkouskami a stala se prvni prakticky pouzivanou zeleznicni lokomotivou sveta
1832 - v New Yorku se objevila nova forma poulicni dopravy - tramvaje tazene konmi
1863 - v Londyne byla uvedena do provozu prvni mestska podzemni draha (metro) na svete, vyuzivajici parni lokomotivy

LOSOS, Ludvik. Dejiny mestske dopravy. Praha : Albatros. 296 s.
s. 30
Omnibus - jeho nespornym otcem byl vedec, francouzsky filozof a matematik Blaise Pascal
- vznikl napad promenit najemne vozy v Parizi v dostavniky - omnibusy, schopne pojmout co nejvice cestujicich
- pan Pascal pojmenoval navrhovane vozidlo "vuz za pet haleru" (carrose a cinque sol), objevilo se vlastne prvni jednotne jizdne v dejinach verejne dopravy
- v roce 1662 se v Parizi rozjely tyto povozy v peti pravidelnych linkach
s. 32-33
- Anglican John Shillibeer zahajil 4.cervna 1829 v Londyne pravidelnou omnibusovou dopravu na trati stredem mesta
- podle anglickeho zakona o dostavnicich z roku 1823 musel mit kazdy cestujici pred nastoupenim cesty radne vyplnenou jizdenku se jmenem a nastup a vystup mezi konecnymi stanicemi byl zakazan
- Shillibeer zavedl jednotne jizdne a jeho vozy zastavovaly kdekoliv na pozadani
Pokud byste potreboval/a dalsi informace, doporucuji obratit se napr. na Narodni technicke muzeum, kde by mohli mit vic informaci nebo odkazu na ne
http://www.ntm.cz/cs/
nebo Muzeum městské hromadné dopravy. Patočkova 4 Praha 6 - Střešovice 162 00 Telefon: 296 124 905, 296 124 909 Fax: 296 124 901 Web: http://www.dpp.cz

Obor

Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

29.02.2008 10:43

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu