Hypertextové čtení

Text dotazu

Dobrý den, potřebovala bych poradit ohledně materiálů k mé ročníkové práci na univerzitě téma "Hypertextové čtení". Bohužel se mi zatím nedaří k tomuto tématu mnoho najít.

Odpověď

Dobrý den,
k problematice, kterou se chcete ve školní práci zabývat, spíš než knihy je třeba hledat články, odkazy na internetu, stati, příspěvky ve sbornících apod. Pokud by se některá kniha problematikou zabývala, tak spíše jen v několika kapitolách.
Vyhledávat můžete zkusit sama podle klíčových slov ve volně přístupném elektronickém katalogu Národní knihovny ČR na www.nkp.cz, baze NKC - knihy a baze ANL - články.

Na ukázku vybíráme:
     Exelová, Brigita
     Elektronická kniha pro 21. století / Brigita Exelová. -- Přístup též z http://www.fpf.slu.cz/ustavy/ustav-bohemistiky-a-knihovnictvi/soubory/publikace/ -- Elektronická verze článku má jiný způsob stránkování.
     In: Kniha v 21. století : sborník příspěvků z mezinárodního semináře Kniha v 21. století konaného v Opavě v únoru roku 2004. -- Opava : Slezská univerzita, 2008. -- ISBN 978-80-7248-481-2. -- s. 80-88
     * elektronické knihy
      * digitalizace
      * elektronické zdroje
      * informační technologie
      * hypertext
      * knihovnictví
      * referáty

     Uhlíř, Zdeněk, 1956-
     Hypertext a otazníky nad jeho metodologií [elektronický zdroj] / Zdeněk Uhlíř
     In: Ikaros [online]. -- ISSN 1212-5075. -- Roč. 4, č. 1 (2000)
      * hypertext * metodologie * webovské stránky * struktura dokumentů * objekty prezentace * lineární text * uzavřený text * quasi hypertext * technologický hypertext * hyperlinky * encyklopedie a korpus * text
  
     Čižinský, Daniel
     Hypertext, hypermédia - možnosti využití ve škole / Daniel Čižinský, Jan Mareš. -- 8 obr.
     In: Pedagogika. -- Roč. 48, č.3 (1998), s.243-256
     Resumé: Hypertext - text, který obsahuje odkazy na další texty. Hypermédia - textová informace, která může obsahovat i kresby, fotografie, zvuk. Příklad praktické realizace hypertextového konceptu - celosvětová počítačová síť World WideWeb. Výhody hypermédi...

       Průcha, Jiří
     Výukový hypertext v distančním vzdělávání / Jiří Průcha. -- Res. angl.
     In: Aula. -- Roč. 8, č.4 (2000), s.56-68
     Resumé: Tvorba (podrobná instruktáž), užití a charakteristické rysy výukového hypertextu ve vzdělávání, zvláště distančním. Programované vyučování a učení. Zvláštní pozornost se věnuje rozdílu mezi běžným pojetímencyklopedickéhosoftwarového textu a textu pedagogického (didaktické uspořádání informací, aktivizace účastníků důslednou zpětnou vazbou, formování osobnosti prostřednictvím sebevzdělávání; nikoli
     pouze předáváním informací).Diagnostické využitíchyb pro tvorbu hypertextu. Hypertext a multimediální pomůcky.

Zajímavým příspěvkem je i následující článek v časopisu Vesmír, z kterého citujeme:
"Texty, kontexty a hypertexty
... dvourozměrného útvaru bez globálně preferovaného směru čtení. A tak je vhodná chvíle připomenout hypertext.
Termín hypertext naznačuje existenci dalšího, virtuálního (neviditelného, nicméně čtenáři přístupného) rozměru. Uživatelé internetu vìdí velmi dobře, co to je. Stačí kliknout na označené slovo či místo v textu a na obrazovce se objeví jiný text, který se onoho slova nebo místa týká. V něm mohou být opět označena další slova a místa jako hypertextové odkazy...
Hypertextem se lze náhodně toulat a objevovat neznámé světy. Lze jím však také usnadnit práci čtenáři lineárního, avšak pojmově náročného textu..."
Zdroj: Vesmír 78, 63, 1999/2 Ivan M. Havel rubrika: Úvodníky http://www.vesmir.cz/clanky/vyhledavani
Další odkazy:
http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/ucspoc/vpfvyk.htm
http://www.ikaros.cz/omezeni-moznosti-hypertextu-pri-tvorbe-umeleckeho-literarniho-textu

Obor

Knihovnictví, informatika, všeobecné, referenční literatura

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

06.12.2012 17:09

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu