Historie radarového vlaku Ostroměř 1945

Text dotazu

Dobrý den, obracím se na vás s prosbou, zda nevíte o někom z vašeho města Smiřice, kdo by mi mohl poskytnout historické informace o radarovém vlaku onačovaného " Raubvogl 1 ".
Ten se měl údajně nacházet koncem války ve vašem městě ( nadraží ) a na konci války na nádraží v Ostroměři viz. příloha. Rád bych získal i další fotografie tohoto radarové vlaku. Za jakékoli informace budu velice moc vděčný. / Jako mladiství jsem se v poválečné době osobně podílel ve ŠKODA Plzeň na opravě tohoto radarového vlaku pro naší armádu /.

Odpověď

Dobrý den,

o radarovém vlaku RAUBVOGEL I se nám mnoho zjistit nepodařilo. Obecně je využití radarů (včetně radarového vlaku) na našem území německou armádou popsáno v článku " Hlásná služba na území Čech a Moravy v letech 1939-1945", z něhož citujeme:

Kromě stálých pracovišť  instalovali Němci také některé typy radarů (Freya LZ a fb a Würzburg Riese) na železničních vagonech. Jednalo se tzv. radarové nebo zpravodajské vlaky. Soupravu takového vlaku tvořilo, včetně ubytovacích prostor a dalšícho potřebného vybavení, asi 40-60 vagonů. Složení odpovídalo ústředně 2. řádu pro vedení nočních stíhačů. Těchto pohyblivých pracovišť bylo pro operativnost jejich přesunu a možnosti maskování využíváno velmi často.
Jeden radiolokační vlak měl být údajně od léta 1943 trvale umístěn v Plané nad Lužnicí. Vlak o 35 vagonech, vybavený radiovou a radiolokační technikou  stál na čtvrté koleji a byl přísně střežen. Obdobná souprava se také měla podle nepotrvzených vzpomínek pamětníků nacházet v Jindřichově Hradci. Jejich stavbu si vynutila Luftwaffe, která potřebovala spolehlivé údaje pro přesné určení vzdálenosti i výšky vzdušného  cíle. Obtížné a dlouhotrvající stavební práce  i následná montáž typu Würzburg Riese Luftwaffe nevyhovovala a proto iniciovala vývoj železniční varianty typu FuSE 65 E (Eisenbahn-Riese). Jen pro přepravu zařízení byly určeny 4 vagony, sestavení prováděla skupina 3 poddůstojníků a 20 vojínů v časovém limitu 3-5 hodin.  Celou soupravu vlaku (používá se označení hlásný, radiolokační, zpravodajský vlak), jimiž byla doplňována stálá síť hlásných zařízení, obvykle tvořila dvě zařízení Würburg- Eisenbahn-Riese na 8 vagonech a dvě soupravy Freya typu fB na 4 vagonech pracujících systémem Flamme (jedna ze souprav byla vybavena podvozky pro silniční dopravu). Vlak dále tvořila vyhodnocovací ústředka typu SEEBURG na 1 vagónu, napájecí zdroje na 3 vagonech, raiomaják a světelný maják na 1 vagonu, dvě radiostanice na 1 vagonu, dílny a  sklady na 3 vagonech. Pro ubytování, výstroj a stravování obsluhy bylo určeno 10 vagonů. Vlak bránil flak ráže 20 mm na dvou vagonech. Operační nasazení a organizační podřízenost těchto prostředků lze dne těžko dohledat. Tyto výkonné prostředky byly pravděpodobně podřízeny oblastním velieslství a úzce spolupracovaly s rotami vzdušného zpravodajství jednotlivých stíhacích eskader., které byly v průběhu roku 1944 doplňovány radiovými měřícími oddíly vybavnými přístroji Freya a Würzburg.
Po válce byla na našem území nalezeny zbytky sedmi těchto souprav. Jedna z nich se 15.4.1945 nacházela v Plané nad Lužnicí, 6.5.1945 v 15:00 tento vlak odjel do Jindřichova Hradce kam však nedorazil, mezi stanicemi Roudná a Soběslav byla přerušená trať.  O soupravě radarového vlaku, která se měla nacházet v Jindřichově Hradci, neexistují bližší podrobnosti.  V poměrně zachovalém stavu byl  u Ostroměře  nalezen Flug-Meld-Mess-Zug typu RAUBVOGEL I (38 vagonů s technickým vybavením, 50 vagonů pro zabezpečení provozu).

Tomuto tématu se také věnují následující stránky:
* http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/46923
* http://www.gyges.dk/Ln%20zbV%202.htm

Více podrobností by Vám snad mohli sdělit pracovníci Vojenského  historického ústavu (http://www.vhu.cz/).

použitá literatura:
* ŠINDELÁŘ, Ladislav : Hlásná služba na území Čech a Moravy v letech 1939-1945. Historie a vojenství. 2007, roč. 56, 2007, č. 1, s. 35-44. ISSN 0018-2583.

Obor

Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

13.12.2012 17:14

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu