Golém

Text dotazu

Existoval doopravdy Golem?

Odpověď

Dobrý den, odpověď na Váš dotaz není jednoduchá. Na prvním místě je potřeba vymezit, jakého golema máte konkrétně na mysli.

Golem je v židovské mystice člověkem oživená socha. Takovýchto golemů je známo více. Ačkoli si ho většina lidí představuje jako oživenou sochu s podobou člověka, může mít i podobu jinou. Slovo golem znamená v hebrejštině neúplnost, nedokonalost a takto byla také tato oživená bytost pojímána. Neměla vlastní myšlenky ani vlastní vůli, obvykle nemohla hovořit a pouze doslovně plnila příkazy svého pána.

Představa stvoření lidské hliněné postavy člověkem a jím oživené proto, aby splnila uložený úkol, je však mnohem starší. Motiv golema se objevuje už v jedné egyptské povídce, zaznamenané na papyru, který můžeme datovat cca do období 550-500 př.n.l. Objevuje se také v židovském Talmudu ve 4. století, kdy ji má vytvořit rabi Abba ben Rav Hamma. Svým způsobem byl i Adam, první člověk stvořený z prachu, nejdříve golemem. Motiv stvoření člověka bohem z hlíny najdeme v také mezopotámských mýtech, různé formy oživených soch najdeme i v dalších oblastech světa.

Eliáš, Oldřich. Golem: historická studie. Praha: Půdorys, 1996. 102 s.ISBN 80-86018-00-8.

Golem. In: Wikipedie otevřená encyklopedie [online]. Edit. 26. 3. 2017 [cit. 2017-04-11]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/golem

Vachala, Břetislav. Člověk ze země: golem ve staroegyptské povídce. Dějiny a současnost. 2009, roč. 31, č. 3, s. 25-27.ISSN 0418-5129.

Volavková, Hana. Zmizelé pražské ghetto. 1. vyd. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství, 1961, s. 34-36.

Vy máte patrně na mysli golema, kterého podle legendy stvořil židovský rabín Jehuda Löw ben Becalel, tedy pražského golema. S obsahem samotné legendy se můžete seznámit mj. v:

NIEBAUEROVÁ, Lucie. Legenda o pražském golemovi. In: PRAGUE CITY LINE – Poznej Prahu sám. © 2017 [cit. 2017-04-12]. Dostupné z: http://www.praguecityline.cz/tematicke-trasy/zidovska-praha/legenda-o-prazskem-golemovi

Tomek, Vratislav Václav. Pražské židovské pověsti a legendy. Praha: K. Končel, 1932, s. 89-103. Dostupné z: http://kramerius.mlp.cz/kramerius/MShowMonograph.do?id=1730

Někteří historikové, kteří se tématem golema zabývají, tvrdí, že rabi Löw nikdy s největší pravděpodobností neměl s výrobou golema nic společného a že celá legenda k němu byla připojena uměle zřejmě někdy ke konci 18. nebo počátkem 19. století. Podle historiků je celý příběh nejspíše inspirován chasidskými pověstmi a do Prahy je přesunut jen na základě obyčejného vyprávění.

Jsou však také lidé, kteří spekulují o tom, že pražský golem opravdu ve své době existuje. Jedni tvrdí, že mohlo jít o jakéhosi předchůdce robota - mechanickou figuru dávné civilizace, nebo dokonce mimozemšťanů - a že jeho spouštěcím mechanismem (tzv. šémem) byl zásuvný model s programem oživujícím počítač uvnitř golema.

Na půdu Staronové synagogy, kde měl být podle pověsti golem uložen, se nesmělo vstupovat, povolení k průzkumu bylo uděleno jen dvěma lidem. V roce 1920 jej tam hledal neúspěšně Egon Erwin Kisch a v 80. letech 20. století s pomocí georadaru Ivan Mackerle. Ani jeden z nich tam však golema nenašli.

Na otázku, zda golem skutečně existoval, není jednoznačná odpověď. Existují různé teorie, které golema vidí jako magickou bytost, jako jakéhosi předchůdce robota nebo jako duševně nemocného člověka.

1) Golem: magická bytost

Nejčastěji si golema lidé představují jako magickou bytost, které vdechl život rabi Löw. Tato tajemná událost se měla odehrát v roce 5340 podle židovského kalendáře a 1580 podle kalendáře křesťanského.

2) Golem: člověk–stroj

Skeptici naopak namítají, že by se mohlo jednat o nějaký stroj nebo přístroj, který je vyroben lidskýma rukama. I o takovýchto předchůdcích robotů se legendy zmiňují, třeba ta z 11. století, podle níž si židovský učenec Ibn Gabriel sestrojil golema pro usnadnění domácích prací. Jak praví legenda, byl za to inkvizicí obžalován z čarodějnictví, obhájil se ale tím, že golema rozebral na několik částí a dokázal, že se jedná o výtvor lidských rukou.

Představě golema–stroje nasvědčuje i pověst, podle které rabi Lőw pozval inkognito Rudolfa II., aby ho navštívil v Židovském městě, kde mu předváděl různá mechanická zařízení, mezi jinými pověst hovoří o hydraulických stropech, hodinách, které tikaly a mluvily a dokonce i o mluvících figurínách.

3) Golem: duševně nemocný

A objevují se i teorie, že by mohlo jít o nemocného muže, protože někteří duševně nemocní se svým chováním golemovi z pověstí podobají. Například záchvaty zuřivosti, při které vyvinou obrovskou sílu, se střídají se stavy naprostého útlumu, kdy člověk stojí jako loutka. Slovo golem má navíc v hebrejštině více významů, nejenom uměle vyrobený člověk, ale také člověk mdlého charakteru, nebo dokonce blázen.

Třetí hypotéza tedy spočívá v tom, že legenda o pražském golemovi mohla vzniknout zkreslením pověsti, skutečného příběhu o nemocném člověku, kterého rabbi Lőw přijal za sluhu. V knize Ivana Mackerleho Tajemství pražského Golema je citován i názor, že mohlo jít o muže postiženého takzvaným Downovým syndromem.

Ivan Mackerle ve své knize uvádí, že slovo "golem" v hebrejštině nemusí znamenat jen uměle oživeného člověka, ale také slovo "blázen"! Mohlo jít tedy například o duševně nemocného člověka, o kterého se rabi Löw staral a který rabimu sloužil. Někteří takto nemocní lidé svým chováním golema připomínají. Záchvaty zuřivosti, při kterých často vyvíjejí až neuvěřitelnou sílu, se u nich střídají se stavy úplného útlumu či nehybnosti. Známé jsou i jejich automaticky se opakující strojové pohyby, které možná mohly na první pohled připomínat pohyby umělého člověka.

Více najdete v publikacích:

HUBERTOVÁ, Kateřina. Tajemství pražského golema: blázen, nebo stroj? In: ČT 24. Praha: Česká televize, 24. 2. 2013 [cit. 2017-04-12]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/archiv/1116189-tajemstvi-prazskeho-golema-blazen-nebo-stroj

Liška, Vladimír. Mystéria země české. Vyd. 1. Praha: ETC, 1999, s. 54-93. 100 & 1 záhad a zajímavostí.ISBN 80-86006-46-8.

Mackerle, Ivan. Tajemství pražského golema. Bratislava: CAD Press, ©2010. 227 s., [16] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-88969-49-5. Obsah knihy k nahlédnutí zde: http://www.mackerle.cz/obsah-tajemstvi-prazskeho-golema/

 

Použité zdroje

Golem. In: Wikipedie otevřená encyklopedie [online]. Edit. 26. 3. 2017 [cit. 2017-04-11]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/golem
NIEBAUEROVÁ, Lucie. Legenda o pražském golemovi. In: PRAGUE CITY LINE – Poznej Prahu sám. © 2017 [cit. 2017-04-12]. Dostupné z: http://www.praguecityline.cz/[…]/legenda-o-prazskem-golemovi
VACHALA, Břetislav. Člověk ze země: golem ve staroegyptské povídce. Dějiny a současnost. 2009, roč. 31, č. 3, s. 25-27. ISSN 0418-5129.
VOLAVKOVÁ, Hana. Zmizelé pražské ghetto. 1. vyd. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství, 1961, s. 34-36.

Obor

Filozofie a náboženství

Okres

Karviná

Knihovna

Datum zadání dotazu

10.04.2017 13:27

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu