Gočárův okruh v Hradci Králové

Text dotazu

Dobrý den, potřebuji se dozvědět co nejvíce o Gočárovu okruhu v HK. Myslím
tím o historii. Děkuji

Odpověď

Gočárův okruh je souvislá okružní komunikace vedená po obvodu města Hradce
Králové. Je to autosilnice, která spojuje jednotlivá předměstí HK. Do centra
jsou pak vedeny tzv. radikální silnice. Gočárův okruh je II. okruh, v
centru města je okruh I. Mezi oběma okruhy je založeno zelené mezikruží, což
je izolační prostor a vzduchový rezervuár města. Z mezikruží vychází různými
směry pět zelených radikálních pásů, které jsou spojeny s okolní přírodou.

Toto uspořádání vzniklo podle regulačního plánu "Velkého Hradce Králové"
(1926 - 1928) od architekta Josefa Gočára.

Realizace těchto plánů proběhla až v letech 1965 - 1980. II silniční okruh
tvoří také 3 mosty, 2 nadjezdy a 5 podchodů. Poslední stavba, kterou byl
dokončen Gočárův okruh, je tvz. Orlický most přes řeku Orlici, který byl
dostavěn až v roce 1980.



LITERATURA:

. 229 149 Hradec Králové : průvodce věnným městem českých královen -
salónem republiky : všechno, co byste měli vědět o východočeské metropoli.
1. vyd. Hradec Králové : Garamon, 2005. 157 s.. 108 643 KRÁTKÝ, J.:
Urbanistická kompozice Hradce Králové. Hradec Králové : Pedagogická fakulta,
1990. 186 s.. 109 314 POTŮČEK, J.: Architektura a urbanismus Hradce
Králové, 1895-1950 : diplomová práce. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.
189 s. . CI186B/2004 MALINA, J.: Kapitoly z královéhradecké historie
: ad pontes maiores - o řadě mostů přes Labe a Orlici (14), Poněkud opožděná
výstavba Gočárova okruhu byla korunována mostem. In: Hradecké noviny, 2004,
Roč. 13, č. 109, s. 11. Pokud potřebujete více informací, musíte si zajít
k nám do knihovny prostudovat zmíněné prameny.

Obor

Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie

Okres

--

Knihovna

Knihovna města Hradce Králové

Datum zadání dotazu

14.03.2008 12:55

Jiří Kocour píše:
Sobota 15.08.2015 20:27
Tento okruh přitàhnul do centra města jednu úžasnou věc, na ktěrou jsme my Hradečàci hrdí a kterou nám všichni ostatní závidí : hustou kamionovou dopravu. Pan Gočár, který to projektoval v době, kdy se jezdilo na koních, se asi tam nahoře nestačí divit, kolik lidskě hlouposti museli prokázat jeho nástupci, kterė napadlo tuto z dnešního pohledu zrůdnost dotahnout do konce. A kolik lhostejné arogance vůči těm chudákům, kteří tam musí bydlet, projevuje dnešní vedení města.

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu