Facebook X facebook

Text dotazu

Dobry den,
mohli byste mi prosim objasnit, zda se pise slovo "facebook" s velkym
pismenem- napr. ve vete: "Vice informaci naleznete na nasi facebookove
strance" nebo ve vete "Vice informaci naleznete na facebooku."
Chova se slovo "facebook" jako vlastni podstatne jmeno?

Odpověď

Dobrý den,

na Váš dotaz je těžké najít jednoznačnou odpověď.

Seznam všech oficiálních vlastních jmen neexistuje. U jmen, u nichž je způsob psaní závislý na věcných znalostech, se můžeme pouze opírat o encyklopedie, odborné slovníky a některé další, speciální příručky. Pokud v nich některé z pojmenování nenalezneme - jde zejména o různé názvy organizací, ať už současných nebo historických, staveb a dokumentů -, lze se pouze řídit obecným pravidlem, jak daný typ psát. Ne vždy lze u psaní velkých písmen dát jednoznačnou odpověď (viz http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=180 ).

Za jedinečné, vlastní názvy se považují ochranné známky (české i cizí).

Stejně jako u obchodních jmen, ne vždy tvar ochranné známky odpovídá pravopisným zásadám. Některé názvy jsou zaregistrovány s malým počátečním písmenem, u víceslovných jsou někdy psány s velkým písmenem všechny výrazy nebo některé z nich nebo je název zapsán verzálkami (ani jedno ovšem není případ facebooku). Přesná pravopisná (grafická) podoba ochranné známky by se měla používat v textech právní povahy.

Některé názvy lze v určitých kontextech chápat i jako obecná pojmenování - pak by se měla psát s malým písmenem. Bohužel určit pevnou hranici, kdy jde o vlastní jméno a kdy o obecné, někdy nelze. Užití velkého/malého písmena závisí na typu textu, kontextu atp. Jestliže se např. v odborném časopisu představuje nový model auta, hodnotí se kvalita vín atp., jde bezesporu o vlastní jména, naproti tomu jestliže jsou v povídce věty: Nezvládl řízení a naboural úplně novou fabii. Objednali si frankovku, pak jde o jména obecná (viz http://prirucka.ujc.cas.cz/?ref=180&id=192). Velké písmeno by mělo vyznačovat název konkrétního, jedinečného produktu (v tomto kontextu by se dálo v případě facebooku/ Facebooku požadovat pravopis s velkým písmenem, protože se o jedinečný produkt skutečně jedná). I názvy jedinečných produktu ovšem časem, jsou-li často používány, přecházejí v názvy obecné a píšou se s malým písmenem (sýr Niva - chlebíčky s nivou apod.). V případě facebooku k tomu navíc může přispívat popularita jeho loga, které (na rozdíl od oficiálního názvu tohoto produktu) používá pouze malá písmena.

V případě slova "facebookový" je správný pouze pravopis s malým písmenem - nejedná se totiž o ochrannou známku ani název produktu, ale o odvozené přídavné jméno.

Na jazykové dotazy odpovídá i Jazyková poradna Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR (http://www.ujc.cas.cz/oddeleni/index.php?page=poradna ; tel. číslo: 257 531 793 - telefonní poradenství je bezplatné).

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

11.10.2011 14:18

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu