Eklektismus v architektuře

Text dotazu

Dobrý den,

ráda bych se zeptala, v jakých publikacích najdu přesné znění eklektismu jako arhcitektonického stylu a jeho rozdělení. Nedaří se mi najít v publikacích jeho rozdělení tj. na simultánní, syntetický a formální. Jsou dostupné publikace s tímto rozdělením?

Děkuji

Odpověď

Dobrý den, pojem eklektismus / eklekticismus, z řeckého eklegein volit, vybírat.

Eklektismus - nepůvodní tvorba; v architektuře vybírání, používání a napodobování tvarových prvků z různých slohů i z děl jiných umělců a jejich kompilační spojování do nových celků.

Rámcově lze rozlišit tzv.:

simultánní eklekticismy (stavby jednotlivých slohů stojí vedle sebe a vzájemně kontrastují) eklekticismus syntetický (spojování různých prvků v rámci jedné stavby) V Evropě se slohový eklekticismus projevil zejm. na konci 19. a na začátku 20. stol., kdy vznikla potřeba reprezentace a přepychu, využívající slohů minulosti (viz též historismus).

Eklekticismus poukazuje na neschopnost doby vytvořit původní sloh, na druhé straně i eklektické stavby mohou být dobře zvládnutým estetickým přínosem...

Eklektismus výrazně poznamenal architekturu např. lázeňských měst 19. stol. (Monte Carlo, Ostende, Karlovy Vary...).

V postmoderní architektuře získal eklekticismus nový význam; je radikálním eklekticismem - vědomou citací, koláží ze starších architektonických prvků, přičemž umělci nakládají s klasickými zákonitostmi jazyka architektury spíše jako s prostředkem svého osobního sdělení než jako s absolutně danou hodnotou.

eklektismus viz eklekticismus

Zdroj: DUDÁK, Vladislav, Rudolf POŠVA a Bořek NEŠKUDLA. Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu. Praha: Baset, 2000. sv. 1, s. 252. ISBN 80-86223-07-8. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:020ee440-0055-11e7-bff9-005056825209

„Simultánní“ eklektismus

V rozsáhlém poli zájmů od Karla Velikého po Ludvíka XIII. se architektonická kultura uplatňovala svou pestrostí na rozdíl od koherence a jednoty, které byly zásadou klasicismu.

Umělecký výraz se stává projekcí individua v jeho specifičnosti a je odrazem jeho vkusu, kultury a vůle.

V tomto smyslu jsou i národy individuální, a proto si musí najít svůj vlastní umělecký výraz. To vše je v protikladu ke klasicismu.

A to je první fáze romantické architektury mezi léty 1830 až 1860, známá pod názvem eklektismus.

Naše definice eklektismu je zvláštní, jelikož se v průběhu století měnila.

V tomto směru bychom ji mohli kvalifikovat jako simultánní.

Rozdílné stylistické výrazové prostředky existují vedle sebe a navzájem se konfrontují svou odlišností, žánrová rozmanitost se začleňuje do globálnějšího pohledu na roztříštěný svět, vytváří napětí, rivalitu a nejistotu.

Proto je stylová různost nevyhnutelná, aby obnažovala rozpory a zobrazovala je prostředky, které každý pochopí.

Čerpáno z: CHÂTELET, Albert, Bernard Philippe GROSLIER a Jana KUBKOVÁ. Světové dějiny umění: malířství, sochařství, architektura, užité umění. Praha: Ottovo nakladatelství v divizi Cesty, 2004, s. 475. ISBN 80-7181-936-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:2534b5d0-50a8-11e9-918e-5ef3fc9ae867

Alegorické myšlení, v němž se romantismus setkal s barokem, nabývá v eklektismu podoby zintenzívnělé privátní citovosti.

Nikoli monumentální rozvrh a věčná platnost obecné estetické normy, ale předvádění soukromého citu, okamžiku prožitku, nestabilizovaného vysokým řádem hodnot...

Obecně platné ideje velké symboliky padly a s nimi i plnost a kultivovanost tvaru s jednotou formy a významu.

Eklektismus konce století už ztratil víru ve velké myšlenky a jejich opakování, ztratil iluze o historismu jako o plnohodnotné náhradě za ně.

Uvolňuje se z přísného přepisu a maximálního vcítění, kombinuje libovolně, prostředky jsou bohatší...

Pestré bohatství forem, z modernistického hlediska neudržitelně rozporuplné...

Tak byla přijímána i nesmírně eklektická jubilejní výstava v Praze 1891...

Spor mezi romantismem a realismem se tak v rámci eklektického období vyřešil kompromisem...

Zdroj: ČSAV. Ústav teorie a dějin umění. Sympozium a Národní galerie (Praha, Česko). Povědomí tradice v novodobé české kultuře: Doba Bedřicha Smetany : Sympozium Plzeň 7.-11. 3. 1984, Nár. galerie a Ústav teorie a dějin umění ČSAV Praha : Sborník přednášek. Praha: Národní galerie, 1988, s. 253. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:604c6d40-d351-11e3-85ae-001018b5eb5c

Formální eklektismus

Poslední fáze eklektismu konce století znamená vítězství stylu krásných umění s drtivou nadvládou pařížské školy, ke které se přidávají architekti z celého světa, zvláště ze Spojených států amerických. Je to období formálního eklektismu.

Umění slouží к reprezentaci moci (vrací se к ilustrativní funkci, kterou klasicismus pokládal za prvořadou), ale někdy také naivní bohatou výzdobou předvádí úspěšnost buržoazie...

Zdroj: CHÂTELET, Albert, Bernard Philippe GROSLIER a Jana KUBKOVÁ. Světové dějiny umění: malířství, sochařství, architektura, užité umění. Praha: Ottovo nakladatelství v divizi Cesty, 2004, s. 479. ISBN 80-7181-936-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:266a2890-50a8-11e9-918e-5ef3fc9ae867

Obor

Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

20.02.2023 08:00

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu