Dětské knihy a věkové ketegorie

Text dotazu

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, podle čeho jsou dětské knihy rozřazovány do věkových kategorií?
Jak jsou věkové kategorie definovány? Je toto v ČR nějak regulováno? Můžeme spoléhat na sjednocená kritéria pod relevantní autoritou, nebo si toto určuje každý nakladatel sám dle uvážení?

Moc děkuji a přeji hezký den.

Odpověď

Dobrý den,

domníváme se, že se členění literatury pro děti a mládež podle věkových kategorií neřídí dle nějakého zavedeného úzu nebo pravidla a ani neexistuje nějaká jeho přesná podoba. Alespoň jsme o tom v dostupných zdrojích nenalezli žádnou informaci.

Rozdělování dětské literatury podle věku obecně vychází z toho, že se děti neustále rozvíjejí a s rostoucím věkem se zvyšují také jejich potřeby a nároky. Proto dětem, které ještě neumějí číst, postačí knihy zaměřené více na vizuální stránku (např. obrázková leporela a knihy s jednoduchými říkankami a básničkami nebo pohádky), u čtenářů pak obrazová složka knihy postupně s věkem více a více ustupuje textové části. Mladší čtenáři vyhledávají spíše pohádkové knihy, knihy s příběhy, dobrodružnou literaturu, zatímco ti starší, řekněme od 12-13 let, postupně přecházejí nejčastěji k fantasy, sci-fi, dívčím románům nebo literatuře faktu. 

Ve starší publikaci „Literatúra pre děti a mládež“ například autoři rozlišují věková období na:

1) Předčtenářskou fázi

     a) Mladší předškolní věk (1. – 3. rok)

     b) Starší předškolní věk (3. – 6. rok)

2) Čtenářská fáze

     a) Mladší školní věk (6. – 10. rok)

     b) Starší školní věk (11. – 15. rok – období pubescence)

Pokud si prohlédnete webovou nabídku některých nakladatelství v oblasti literatury pro děti a mládež (např. Albatros, Baobab, Meander, Argo aj.), může se její podrobnější členění lehce lišit, nicméně nakladatelství většinou velmi podobně rozlišují knihy určené předškolním dětem (0-6 let), pro mladší školní věk (6-10 let), starší školní věk (11-15 let) a případně mládeži (do 18 let). Podrobnější rozčlenění najdete například u Albatrosu, Baobabu nebo Meandru, naproti tomu nakladatelství Paseka kategorii dětské literatury dále nečlení vůbec. Z výše uvedeného by se tedy dalo usuzovat, že nakladatelství si konkrétní věkové hranice volí dle svého uvážení, může také odpovídat jejich profilaci a většímu či menšímu zaměření na dětského čtenáře.     

Pro přehled uvádíme rozdělení kategorie literatury pro děti a mládež některých nakladatelství:

* Albatros - https://www.albatrosmedia.cz/beletrie-pro-deti/ (filtr Věk v levé části)

* Baobab - https://www.baobab-books.net/products

* Meander - https://www.meander.cz/knihy/

* Host - https://www.hostbrno.cz/knihy/pro-deti-a-mladez/

* Paseka - https://www.paseka.cz/pro-deti-a-mladez/kategorie-5/

* Argo - https://argo.cz/knihy/?filter={%22relations%22:{%22bcategory%22:3}}&page=1&posts_per_page=12&order=year-DESC

 

Pokud byste potřebovala nějaký vzor, který by Vám pomohl literaturu podle věkových kategorií rozčlenit, mohla byste využít spíše stránky projektů věnujících se podpoře dětského čtenářství, např.:

* Celé Česko čte dětem - https://celeceskoctedetem.cz/pro-rodice/zlate-tituly

* Čtesyrád - https://www.ctesyrad.cz/nejctivejsi/literatura-pro-deti-mladez

* Čtení dětem na portálu Knihovny.cz - https://ctenidetem.knihovny.cz/

* Rosteme s knihou – Tipy na knihy (https://www.rostemesknihou.cz

Použité zdroje:

*  KOPÁL, Ján, PRELOŽNÍKOVÁ, Eva a TUČNÁ, Eva. Literatúra pre deti a mládež. 1. vyd. Bratislava: Slov. pedagog. nakl., 1987. S. 22-23.

* HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež (ve srovnávacím žánrovém pohledu): vysokoškolská učebnice pro studenty filozofické fakulty studijního oboru moderní filologie. Praha: SPN, 1984. S. 16. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:f1fcd210-1f66-11e3-bd38-5ef3fc9ae867

* NOVÁČKOVÁ, Iveta. Zájmová četba žáků mladšího školního věku v systému literární výchovy a vzdělávání na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2013. Diplomová práce. Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta. Dostupné také z: https://theses.cz/id/qur37i/2097461

* DOSTÁLOVÁ, Ivana. Situace současné české literatury pro děti. Hradec Králové, 2020. Bakalářská práce. Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta. Dostupné také z: https://theses.cz/id/bop7kw/STAG92136.pdf.

 

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

08.07.2022 07:18

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu