-
To se mi líbí
-
Doporučit
Co přesně je předmětem léčebné pedagogiky?
Dobrý den,
pojem léčebná pedagogika (Heilpädagogik) vznikl v Německu v roce 1911. U nás se ale ujal až později. V tomto označení je zřejmý prvotní podíl lékařských věd na odborném přístupu k postiženým a také pojetí výchovného působení na ně jako přínos pro celkové ozdravení.
Léčebná pedagogika - na rozdíl od speciální pedagogiky, která vychází z daného postižení a která z něho odvozuje speciální postupy při vzdělávání, výchově a integraci postižených - se zaměřuje na optimalizaci vývoje, prevenci druhotných poruch a nápravu při výchovných problémech. Léčebná pedagogika akcentuje výchovu s cílem dosáhnout maximální možné sebekompetence jednotlivce a využívá k tomu medicínský model péče o pacienta - tj. vychází z důkladné diagnostiky i diagnózy jiných odborníků,...
V oboru léčebná pedagogika figurují ergoterapie a arteterapie.
Ergoterapie je v medicínském pojetí zčásti chápána jako jistý druh fyzioterapie, kdy je pracovní činnosti využíváno k žádoucí stimulaci motorických funkcí, ke zvětšení svalové síly, ke zlepšení svalové koordinace apod. V léčebně-pedagogickém pojetí je však pracovní činnosti využíváno formativním způsobem k žádoucí změně chování a sebepojetí.
Arteterapie rovněž funguje v léčebné pedagogice coby psychoterapeutický formativní postup; řada klasických verbálních psychoterapeutů s ní nepočítá jako s plnohodnotnou psychoterapeutickou metodou a odsouvá ji na okraj psychoterapeutického zájmu.
Čerpáno z: RENOTIÉROVÁ, Marie, Libuše LUDÍKOVÁ a Univerzita Palackého. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, s. 68. ISBN 80-244-0646-2. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:493c3e90-e9ba-11e2-b28b-001018b5eb5c
Léčebná pedagogika je často spojována s pedagogikou speciální, je zmiňována právě i v textech k oboru pedagogika speciální.
Další zdroje:
MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998, s. 9. ISBN 80-85931-60-5. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:70dc69a1-70df-4639-b0e1-764940be40e4
KONVALINKOVÁ, Jana. Waldorfská pedagogika - ucelený tvořivý koncept ve výuce: hlouběji rozpracované téma hudba a hudební výchova. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012, s. 3. ISBN 978-80-7372-924-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:734f1ff0-9333-11e7-83f8-001018b5eb5c
a další
Pro stručnější orientaci může být i odkaz:
https://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9%C4%8Debn%C3%A1_pedagogika
Výchova a vzdělávání
--
Národní knihovna ČR
14.03.2023 14:11