Co je léčebná pedagogika?

Text dotazu

Co přesně je předmětem léčebné pedagogiky?

Odpověď

Dobrý den,

pojem léčebná pedagogika (Heilpädagogik) vznikl v Německu v roce 1911. U nás se ale ujal až později. V tomto označení je zřejmý prvotní podíl lékařských věd na odborném přístupu k postiženým a také pojetí výchovného působení na ně jako přínos pro celkové ozdravení.

Léčebná pedagogika - na rozdíl od speciální pedagogiky, která vychází z daného postižení a která z něho odvozuje speciální postupy při vzdělávání, výchově a integraci postižených - se zaměřuje na optimalizaci vývoje, prevenci druhotných poruch a nápravu při výchovných problémech. Léčebná pedagogika akcentuje výchovu s cílem dosáhnout maximální možné sebekompetence jednotlivce a využívá k tomu medicínský model péče o pacienta - tj. vychází z důkladné diagnostiky i diagnózy jiných odborníků,...

V oboru léčebná pedagogika figurují ergoterapie a arteterapie.
Ergoterapie je v medicínském pojetí zčásti chápána jako jistý druh fyzioterapie, kdy je pracovní činnosti využíváno k žádoucí stimulaci motorických funkcí, ke zvětšení svalové síly, ke zlepšení svalové koordinace apod. V léčebně-pedagogickém pojetí je však pracovní činnosti využíváno formativním způsobem k žádoucí změně chování a sebepojetí.

Arteterapie rovněž funguje v léčebné pedagogice coby psychoterapeutický formativní postup; řada klasických verbálních psychoterapeutů s ní nepočítá jako s plnohodnotnou psychoterapeutickou metodou a odsouvá ji na okraj psychoterapeutického zájmu.

Čerpáno z: RENOTIÉROVÁ, Marie, Libuše LUDÍKOVÁ a Univerzita Palackého. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, s. 68. ISBN 80-244-0646-2. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:493c3e90-e9ba-11e2-b28b-001018b5eb5c

Léčebná pedagogika je často spojována s pedagogikou speciální, je zmiňována právě i v textech k oboru pedagogika speciální.

Další zdroje:

MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998, s. 9. ISBN 80-85931-60-5. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:70dc69a1-70df-4639-b0e1-764940be40e4

KONVALINKOVÁ, Jana. Waldorfská pedagogika - ucelený tvořivý koncept ve výuce: hlouběji rozpracované téma hudba a hudební výchova. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012, s. 3. ISBN 978-80-7372-924-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:734f1ff0-9333-11e7-83f8-001018b5eb5c

a další

Pro stručnější orientaci může být i odkaz:
https://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9%C4%8Debn%C3%A1_pedagogika

Obor

Výchova a vzdělávání

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

14.03.2023 14:11

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu