-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, četl jsem, že prý za 2. sv.v. české
dráhy úmyslně dodržovaly předpisy, aby poškodily Němce. Je to pravda?
Dobrý den,
omlouváme se za zpoždění v odpovědi - z provozních důvodů od nás zodpovězení Vašeho dotazu vyžadovalo více času.
To, co píšete, je pravda. Dovolím si zacitovat úryvek z knihy Josefa Honse Šťastnou cestu : vyprávění o pražských nádražích: "Písek sypaný posunovači do ložisek vozů, je symbol: jakoby čísi ruce nasypaly písek do celého železničního stroje, tak pomalu a skřípavě běží. Železničáři nesměji nosit do služby ani kapesní nože, a přece jsou brzdové hadice přeřezány; v seřaďovacím nádraží ve Vršovicích sedí němečtí úředníci a gestapáci, a přece lidé z výtopny dodávají výbušné brikety do ostatních českých výtopen, a Němci se dlouho diví, co nevybuchlých třaskavin z dolů je v uhlí na lokomotivách. Vozy běhají pomalu, při posunu se tříští, vlaky s horkými ložisky vozů zůstávají stát na trati, v topeništích německých lokomotiv vybuchují nálože hodiny po odjezdu z výtopen, vozy na trati hoří - stačí dát do zavřeného vozu petrolejovou lampičku nebo do slámy zápalnou patronu.
Železničáři přelepují směrovací nálepky vozů s vojenským materiálem falešnými a vozy pak bloudí sem tam po celé okupované Evropě. . vlaky se zpožďují, výkony seřaďovacího nádraží jsou poloviční". Značná část železničářů se zapojila do domácího a zahraničního odboje, poskytovali pomoc partyzánům při destrukcích trati a železničních objektů.
O české železnici v odboji přímo pojednává kniha:
Kavan, B. - Hysek, J.: Železnice v odboji : Črty a záznamy ze dnů osvobození v oblasti stanice Hradec Králové a jiné vzpomínky. Hradec Králové: Oblastní podniková rada Státních drah Hradec Králové, 1946.
Zdroje:
Hons, J.: Šťastnou cestu : vyprávění o pražských nádražích. Praha: Orbis,
1961
Schreier, P. - Štecha, I. (edd.): Železnice a armáda. Praha: České dráhy,
2007
Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie
--
Národní knihovna ČR
27.04.2010 09:10