-
To se mi líbí
-
Doporučit
Hezký podvečer,
po pádu komunistické vlády se v zemích bývalého socialistického tábora prohnala vlna církevnictví. Výjimkou bylo Estonsko a Česká republika (ačkoli v Estonsku se to týkalo pouze křesťanství, zatímco s novodobým pohanstvím a šamanismem se tam koketovalo). To se připisovalo skutečnosti, že za komunistů byla víra zakázána a nyní se údajně člověk mohl vrátit k víře svých předků. Česká republika však zůstala ateistická. Znamená to, že ateismus zde existoval dlouho před komunisty?
Moc děkuji.
Dobrý den,
pro přehled o vývoji ateismu v (nejen našich) zemích bychom Vám doporučovali prostudovat níže předložené publikace a články – zejm. Vzestup a pád moderního ateismu Jana Jandourka z roku 2010. Obecně můžeme shrnout, že kořeny ateismu jako takového sahají hlouběji než pouze do 20. století a levicových hnutí, resp. myšlenek komunismu:
„Zatímco po tisíciletí lidských dějin, kam sahá naše schopnost rekonstruovat lidské myšlení z různých artefaktů a později z písemných záznamů, je všude přítomna nějaká forma náboženství, od počátku novověku se objevuje radikální popírání Boží existence. Nejdříve ve filozofických kruzích, později se však – řekněme od poloviny 19. století – stává masovým jevem a tak je tomu dodnes. (…) Přinejmenším od osvícenství většina západních intelektuálů předvídala smrt náboženství stejně dychtivě jako starý Izrael příchod mesiáše.“ (JANDOUREK, s. 7)
„Pojem náboženství, tak jak je většinou chápán dnes, stejně jako pojmy theismus, monotheismus, polytheismus je především dílem cambridgských teologů 17. století (…). Pojetí náboženství jako jednoho partikulárního sektoru života vedle hospodářství, politiky, umění etc. je plodem sekularizace. Cambridgští teologové se snaží v době náboženských válek jako alternativu proti rostoucímu ateismu na straně jedné a ,pohanskému papeženství´ na straně druhé rekonstruovat čisté, ,přirozené náboženství´, o němž věří, že je blízké původnímu křesťanství. V dalším století Immanuel Kant mluví o ,náboženství v mezích rozumu´, jehož základem je mravní povinnost. Filozofická kritika náboženství, které často dáváme etiketu ,ateismus´, dílo Feuerbacha, Nietzscheho, Freuda, se obrací především proti tomuto náboženství , založenému na morálce a filosofickém idealismu. (…)“ (HALÍK)
CVEK, Boris. Ateismus v Čechách nezpůsobili komunisté. Online. Britské listy 9. 2. 2005. Dostupné z: https://legacy.blisty.cz/art/21919.html [cit. 23. 10. 2025].
HALÍK, Tomáš. Státem vynucený ateismus. [Předneseno na mezinárodní konferenci "Náboženství a svoboda" v Praze v budově RFE v srpnu 2000.] Online. Halik.cz, 2000. Dostupné z: http://halik.cz/cs/tvorba/clanky-eseje/clanek/50/. [cit. 23. 10. 2025].
JANDOUREK, Jan. Vzestup a pád moderního ateismu. Praha: Grada, 2010, 108 s. ISBN 978-80-247-2981-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:79768b20-92d9-11e7-8167-005056825209.
Takzvaný český "ateismus" : analýza Jiřího Zajíce. Katolický týdeník. 2018, roč. 29, č. 47.
Teologická konference o ateismu (2008 : Hradec Králové, Česko) et al. Ateismus - teologická reflexe: studie DTI HK. Hradec Králové: Typo Studio, 2009, 148 s. ISBN 978-80-87363-02-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:2b4cbfc0-54c8-11e4-90c9-005056825209
VÁCLAVÍK, David. Náboženství a moderní česká společnost. Praha: Grada, 2010, 243 s. ISBN 978-80-247-2468-3. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:9e382420-2493-11e5-855a-5ef3fc9ae867
Filozofie a náboženství
--
Národní knihovna ČR
22.10.2025 17:03