-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, obracím se na vás s prosbou, zda nevíte o někom z vašeho města Smiřice, kdo by mi mohl poskytnout historické informace o radarovém vlaku onačovaného " Raubvogl 1 ".
Ten se měl údajně nacházet koncem války ve vašem městě ( nadraží ) a na konci války na nádraží v Ostroměři viz. příloha. Rád bych získal i další fotografie tohoto radarové vlaku. Za jakékoli informace budu velice moc vděčný. / Jako mladiství jsem se v poválečné době osobně podílel ve ŠKODA Plzeň na opravě tohoto radarového vlaku pro naší armádu /.
Dobrý den,
o radarovém vlaku RAUBVOGEL I se nám mnoho zjistit nepodařilo. Obecně je využití radarů (včetně radarového vlaku) na našem území německou armádou popsáno v článku " Hlásná služba na území Čech a Moravy v letech 1939-1945", z něhož citujeme:
Kromě stálých pracovišť instalovali Němci také některé typy radarů (Freya LZ a fb a Würzburg Riese) na železničních vagonech. Jednalo se tzv. radarové nebo zpravodajské vlaky. Soupravu takového vlaku tvořilo, včetně ubytovacích prostor a dalšícho potřebného vybavení, asi 40-60 vagonů. Složení odpovídalo ústředně 2. řádu pro vedení nočních stíhačů. Těchto pohyblivých pracovišť bylo pro operativnost jejich přesunu a možnosti maskování využíváno velmi často.
Jeden radiolokační vlak měl být údajně od léta 1943 trvale umístěn v Plané nad Lužnicí. Vlak o 35 vagonech, vybavený radiovou a radiolokační technikou stál na čtvrté koleji a byl přísně střežen. Obdobná souprava se také měla podle nepotrvzených vzpomínek pamětníků nacházet v Jindřichově Hradci. Jejich stavbu si vynutila Luftwaffe, která potřebovala spolehlivé údaje pro přesné určení vzdálenosti i výšky vzdušného cíle. Obtížné a dlouhotrvající stavební práce i následná montáž typu Würzburg Riese Luftwaffe nevyhovovala a proto iniciovala vývoj železniční varianty typu FuSE 65 E (Eisenbahn-Riese). Jen pro přepravu zařízení byly určeny 4 vagony, sestavení prováděla skupina 3 poddůstojníků a 20 vojínů v časovém limitu 3-5 hodin. Celou soupravu vlaku (používá se označení hlásný, radiolokační, zpravodajský vlak), jimiž byla doplňována stálá síť hlásných zařízení, obvykle tvořila dvě zařízení Würburg- Eisenbahn-Riese na 8 vagonech a dvě soupravy Freya typu fB na 4 vagonech pracujících systémem Flamme (jedna ze souprav byla vybavena podvozky pro silniční dopravu). Vlak dále tvořila vyhodnocovací ústředka typu SEEBURG na 1 vagónu, napájecí zdroje na 3 vagonech, raiomaják a světelný maják na 1 vagonu, dvě radiostanice na 1 vagonu, dílny a sklady na 3 vagonech. Pro ubytování, výstroj a stravování obsluhy bylo určeno 10 vagonů. Vlak bránil flak ráže 20 mm na dvou vagonech. Operační nasazení a organizační podřízenost těchto prostředků lze dne těžko dohledat. Tyto výkonné prostředky byly pravděpodobně podřízeny oblastním velieslství a úzce spolupracovaly s rotami vzdušného zpravodajství jednotlivých stíhacích eskader., které byly v průběhu roku 1944 doplňovány radiovými měřícími oddíly vybavnými přístroji Freya a Würzburg.
Po válce byla na našem území nalezeny zbytky sedmi těchto souprav. Jedna z nich se 15.4.1945 nacházela v Plané nad Lužnicí, 6.5.1945 v 15:00 tento vlak odjel do Jindřichova Hradce kam však nedorazil, mezi stanicemi Roudná a Soběslav byla přerušená trať. O soupravě radarového vlaku, která se měla nacházet v Jindřichově Hradci, neexistují bližší podrobnosti. V poměrně zachovalém stavu byl u Ostroměře nalezen Flug-Meld-Mess-Zug typu RAUBVOGEL I (38 vagonů s technickým vybavením, 50 vagonů pro zabezpečení provozu).
Tomuto tématu se také věnují následující stránky:
* http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/46923
* http://www.gyges.dk/Ln%20zbV%202.htm
Více podrobností by Vám snad mohli sdělit pracovníci Vojenského historického ústavu (http://www.vhu.cz/).
použitá literatura:
* ŠINDELÁŘ, Ladislav : Hlásná služba na území Čech a Moravy v letech 1939-1945. Historie a vojenství. 2007, roč. 56, 2007, č. 1, s. 35-44. ISSN 0018-2583.
Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie
--
Národní knihovna ČR
13.12.2012 17:14