Přísloví v reklamě

Text dotazu

Dobrý den! Mám zpracovat práci na téma Mediální produkt obsahující přísloví ve veřejné a masové komunikaci. Pokud máte radu ohledně nějakého přísloví, tak ji ráda zvážím. Mně napadly jen reklamy na Kofolu, které využívají motto ,,Když ji miluješ, není co řešit." S tím, že vím, že nejde o přísloví, ale toto motto již natolik zevšednělo a je natolik často používané, že si troufám říct, že je na cestě stát se příslovím. Netuším ale, zda existují k tomuto tématu nějaké zdroje, nebo jestli má toto motto nějakou historii. Proto, prosím, o rady, o průzkum této oblasti a případné dokumenty, které by mi mohly být při práci nápomocné. Děkuji!

Odpověď

Dobrý den,
domníváme se, že spíše než přísloví, najdete v reklamě, rčení nebo častěji citát. Přísloví má pevně danou stavbu, nelze ho skloňovat nebo časovat, mělo by se "vzít" celé, tak jak je známo. Rčení může být součástí věty, tedy i motta reklamy.
"Když ji miluješ, není co řešit" je asi sousloví, spíš rčení, možná frazeologická homonymie, viz
"Některé frazeologismy mohou vytvářet frazeologickou homonymii, tedy dvojznačnost, resp. nejednoznačnost sdělení. V takovém případě je vždy nutno podle celkového kontextu sdělení (věty) usuzovat na to, zdali se jedná o přímý (původní) význam sousloví, anebo se jedná o jeho přenesený smysl, tedy že se jedná o skutečný frazeologizmus.
Příkladem frazeologické homonymie může být např. sousloví „lízat si rány“ – může vyjadřovat jak doslovný význam sdělení („kocour si líže rány, které mu způsobil sousedův pes“), tak o frazeologizmus popisující např. náladu sportovního týmu po těžké porážce.
Idiom (nebo idiomatické spojení) se chápe v poslední době jako synonymum k výrazu frazém s tím, že označení frazém zdůrazňuje formální (morfosyntaktickou) a idiom sémantickou (významovou) stránku téhož výrazu. Starší definice idiomu je výraz, jehož smysl není odvoditelný z jeho části."
Zdroj: Wikipedie

Přesto bychom mohli doporučit ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6., kde byste mohla příklady najít (např. Všude dobře, v Combi nejlépe. Ráno moudřejší večerka.,...)
Doporučujeme ale ještě obrátit se např. i na Jazykovou poradnu Ústavu pro jazyk český AV ČR http://www.ujc.cas.cz/jazykova-poradna/.
Další zdroje: ČMEJRKOVÁ, Světla, HOFFMANNOVÁ, Jana. Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1034-3.
Užívání a prožívání jazyka. K 90. narozeninám Františka Daneše. Praha: Karolinum, 2010.

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

06.12.2012 15:18

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu