globální metoda

Text dotazu

Jaký je rozdíl mezi genetickou a globální metodou čtení? Je některá vhodná pro dyslektiky?

Odpověď

Odkazujeme na odpověď v našem archivu:
http://www.ptejteseknihovny.cz/search.php - zadat hledaný výraz globální.

GLOBÁLNÍ METODA
základem výuky jazyka není abstraktní slabika, ale rovnou celé slovo užité ve větě.
Jedna z metodik např. využívá při vyprávění o určitém předmětu, zvířeti apod. karet se základními pojmy vyprávění, které jsou napsány velkými tiskacími písmeny, na které učitel několikrát upozorní, takže žáci si zafixují celkový obraz obou slov, aniž by vnímali jednotlivá písmena. Až po nějaké době (několik týdnů), kdy stejným postupem poznali řadu slovních obrazů, začínají buď spontánně nebo s pomocí různých didaktických her rozlišovat hlásky a písmena.
Touto metodou se učilo na řadě českoslov. škol v letech 1927-1984. Z odborné literatury a průzkumu úrovně žáků se ukázalo, že po 2 letech výuky jsou výsledky srovnatelné s jinými metodami a že dokonce většina dětí čte s lepší a přirozenější větnou intonací a děti bezpečně sledují obsah textu. Metoda je nesporně alternativou dnešní metody analyticko-syntetické.
Globální metoda (jako ostatně každá jiná) vyhovuje určitému typu dětí: v tomto případě žákům analytického zaměření, u kterých převládá vizuální paměť.
(Podle: Nejedlá, Dana. Globální metoda čtení. In Komenský. Roč. 119, č. 1/2, (1994/95), s. 6-7.) Další literatura:
Hemzáčková, K. ; Pešková, J. ; Jiřík, J. První čtení : Učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody. Praha : Parta, 1998.
Šimíčková, Helena. Doplňovací cvičení ke Slabikáři Jiřího Žáčka a Heleny Zmatlíkové. In Komenský. Roč. 119, č. 9/10 (1994/95), s. 188-191. - Slabikář je napsán v intencích globální metody.

GENETICKÁ METODA
(hlásková, nepřesně zapisovací) je chápána jako určité završení syntetické metody a je přechodem k metodě globální. (Autorem metody byl Josef Kožíšek, který ji použil v Poupatech.) Vyučování začíná tzv. průpravným čtením: žáci zapisují celé věty pomocí kresby, pak pomocí symbolů (zkratky jmen, např. "V" místo Véna), tj. velkými tiskacími písmeny. Ze symbolů se tak stávají písmena (hlásky). Postupně žák zapisuje a čte pomocí kresby, symbolů a písmen. Kresby a symboly postupně vymizejí a zůstává hláskové písmo, tj. velká tiskací abeceda.
Doporučujeme:
Wagnerová, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň : Fakulta pedag., 1996.
Wagnerová, Jarmila. Učíme číst genetickou metodou. Videokazeta. PC Plzeň 1998.

DYSLEXIE (viz : www.gemis.cz/dyslexie.htm) dává se přednost metodě analyticko-syntetické, ale uplatňuje se i globální metoda (čtení celých slov) , která předpokládá dobrou zrakovou paměť a pochopení textu.
Z literatury:
Matějček, Zdeněk. Dyslexie. Praha : SPN, 1987. - Kap. Techniky nápravy čtení a pravopisu (mj. oddíly Slabičné čtení, Nácvik rychlého čtení slabik a slov), s. 166-169.
Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1985. - Kap. Dyslexie - specifická porucha čtení, s. 59-69.
Pro posouzení vhodnosti obou metod pro děti s dyslektickou poruchou se raději obraťte na:
Národní pedagogická knihovna Komenského Mikulandská 5
116 74 Praha 1
E-mail: library@npkk.cz

Obor

Výchova a vzdělávání

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

07.02.2008 14:50

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu