Vánočka

Text dotazu

Proč je vánočka zaplétaná, respektive jaký vztah má k židovskému šabatovému chlebu chale?

Odpověď

Vánočka má dlouhou historii a udržela se v oblibě až do dnešní doby. První zmínka o vánočce v historických pramenech je z 16. století n. l. a za dlouhá léta prošla různými menšími proměnami. V minulosti byla pojmenována jako „húska“ nebo „calta“ a někde se v Čechách dodnes setkáváme s nejrůznějšími pojmenováními – „pletenice, pletanka, žemle, štědrovice, štědrovečernice, štricka, štrucla, ceplík“. Vánočka svým tvarem připomíná dítě v peřince, proto může být symbolem nového života, plodnosti. Dříve vánočku mohli péct pouze cechovní řemeslníci - pekaři. Cca od 18. století si vánočky začali lidé péct doma sami. První z doma upečených vánoček měl dostat hospodář, aby se mu v dalším roce urodilo hojně obilí. Velká vánočka se na závěr štědrovečerní večeře rozkrájela.  Někde z ní o Štědrém večeru dávali krajíček dobytku, aby byl zdravý a neškodily mu zlé síly a nemoci.
Zhotovit vánočku nebylo a není jednoduché, a proto se při přípravě těsta, pletení a pečení vánočky udržovaly různé zvyky, které měly vánočce zajistit zdar. Hospodyně měla zadělávat v bílé zástěře a šátku, neměla při tom mluvit, při kynutí těsta měla vyskakovat vysoko do výšky. Dávným zvykem také bylo třeba zapékání mince. Kdo ji při krájení našel, měl jistotu, že bude zdráv a bohatý po celý následující rok. Ovšem dnes by se u vánočky zakoupené v obchodě jednalo o nežádoucí cizí předmět.  Připálená nebo natržená vánočka věštila nezdar.
Vánočka je dodnes nezbytnou a nepostradatelnou součástí vánočních svátků, ať pečená doma,nebo koupená v obchodě. I dnes zruční pekaři dokážou uplést celou vánočku najednou ze šesti pramenů, a to buď „s okýnky“, nebo „bez okýnek“. U vánočky skládané pak dokáží spodní pletenec zhotovit ze sedmi pramenů (nebo jednodušeji z pramenů čtyř). Celkem se skládaná vánočka připraví z devíti pramenů: ze čtyř pramenů se uplete základ vánočky, který  na plechu mírně promáčkneme hranou ruky a pomašlujeme vejcem. Pak další tři prameny spleteme do copu a výsledný cop položíme na základ a opět promáčkneme hranou ruky a pomašlujeme vejcem. Nakonec zbylé dva prameny  spleteme do spirály, položíme na druhé patro a konce zahneme pod vánočku a mírně zapíchneme (přitlačíme). Aby se nám vánočka v troubě nebo v peci nehnula, můžeme do ní zapíchnout až 3 špejle – aby zachovala při procesu pečení svůj tvar.
Dle způsobu tvarování těsta vánočky jsou buď ručně pletené (ať už doma nebo v pekárně) a pak také existuje tzv. „strojová vánočka“, která je vyráběna na lince a připomíná tzv. vánočku skládanou, protože je tvořena spodní tvarovanou širší základní částí, na kterou se na strojní lince pak pomocí pasu překládá užší horní část. Jedná se o  nepřetržitý pás těsta (tzv. lemu), tato lema je sekána tzv. gilotinou (součást linky) na těstové kusy vánoček o požadované hmotnosti. I tato  strojní vánočka může dobře chutnat, ale přece jen  – není nad vánočku vlastnoručně upletenou !
Kynuté vánoční pečivo má svůj základ ve figurkách z těsta a symbolizuje "nakynutí štěstí a hojnosti" - aby se vše příští rok dařilo a bylo všeho dostatek.
Dle použitého tuku do těsta pak máme vánočky máslové nebo tukové. V případě vánočky máslové je těsto „těžké“ a je třeba použít více droždí. Vánočka sice obvykle má o něco nižší objem a hutnější střídku, než vánočka tuková, ale z hlediska chuti je máslová vánočka nepřekonatelná… Tuková vánočka má obvykle větší objem a pórovitou střídku, ale chuť se máslové nevyrovná. Pokud do těsta zkombinujeme máslo a margarín v určitém poměru, pak můžeme dosáhnout kompromisu: poměrně nadýchané střídky, která má i chuť jemně máslovou.
Z vánočkového těsta a ze 2 nebo 3 pramenů se upletl a poté upekl i adventní věnec, který se pak opatřil čtyřmi svíčkami.
Chala je chléb.  Na první pohled   zcela  jistě připomíná naši vánočku, jen s tím rozdílem, že není tak sladká, nejsou v ní hrozinky ani mandle a určitě se nepeče na Vánoce.  Podává se o každé páteční večeři, kdy věřící židovské rodiny zasednou ke stolu, aby přivítaly Šabat, nejčastější z židovských svátků.  (Hebrejské slovo chala původně znamenalo část  těsta, která se před pečením chleba oddělovala a pekla zvlášť, aby se pak darovala chrámovým kazatelům a chudým.  Pečení a obdarovávání takovým kouskem chleba bylo považováno za konání dobrého skutku a přikázáno Talmudem.  Dnes se slovem chala označuje celý chléb, ale ještě občas je vidět zvyk, kdy hospodyně symbolicky oddělí kuličku těsta a spálí ji.)     V pátek jsou na stole vždy dvě pletené chaly, symbolizující dvojitou dávku many, již dostali Židé při útěku z Egypta.  Nad chalou se pronáší požehnání, podobně jako nad vínem, a  může jej odříkávat kterýkoli člen rodiny.  I počet pramenů v pletenci může být symbolický:  může znamenat počet dětí v rodině, šest dnů v týdnu, počet izraelitských kmenů,atd.  

Sladší chalu s hrozinkami je vidět jen jednou do roka, a to právě na Nový rok (hebrejsky Roš ha-šana), kdy však nemá podobu pletence, ale spirálovitého točence.  I u chaly se setkáváme s všudypřítomnou symbolikou:  spirálovitý tvar znamená cestu k nebesům  (někdy také nekonečnost života), hrozinky a sypání povrchu cukrem pak mají přinést sladký (šťastný)  nový rok.  A aby se sladkost nadcházejícího roku ještě víc pojistila, kousky novoroční chaly se
někdy navíc navíc namáčejí v medu.  

Složení chaly však v našich poměrech připomíná spíše tu vánočku (jemné pečivo), než chléb. Ale ve světě leckde označují jako „chléb“ výrobky, které s naším chlebem nemají nic společného a spíše bychom je označili jako běžné nebo jemné pečivo.
Podle receptury chala obsahuje následující suroviny a ingredience: pšeničnou hladkou mouku,  cukr, žloutky, vejce,  olej (např. slunečnicový), droždí,  sůl. Jedno celé  vejce se rozšlehá se lžičkou vody a použije se na mašlování povrchu těstových kusů, aby se leskly (tedy stejně jako u vánočky.
Na novoroční chaluse pak ještě používá:  hrst hrozinek a skořicový cukr na posypání.

Obor

Zemědělství

Okres

--

Knihovna

Datum zadání dotazu

05.04.2013 07:33

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu