Saturnin - recenze

Text dotazu

Dobrý den, dělám maturitní práci na téma Saturnin a potřebovala bych nějaké recenze na knihu, seriál i film. Chtěla jsem se zeptat, zda neposkytujete nějaké recenze i přes internet, nebo jestli musím přijet a sama si je nějakým způsobem najít. Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

recenze na knihy v Národní knihovně ČR neděláme. Ty, co byly uveřejněny v různém tisku, se dostávají excerpcí periodik (výběrově) do volně přístupné  článkové databázi ANL  na www.nkp.cz, katalogy a databaze, vyhledávání  možno např. podle klíčových slov. Některé bibliografické záznamy mají připojen i plný text, ostatní články si musíte vyhledat přímo v příslušném periodiku; (objednat do studovny s platným čtenářským průkazem NK ČR).  Některé recenze lze dohledat pomocí vyhledávačů na internetu. Doporučujeme nejen projít naši databazi ANL, ale i databaze Ústavu pro českou literaturu AV http://www.ucl.cas.cz/, http://isis.ucl.cas.cz/websearch?form=biblio&author=&action=Vyhledat&title=saturnin&subject=&source=&from=&to=&genre=all&b70=on&b8090=on&b97=on&log=*&output=short   nebo  Knihovny Divadelního ústavu http://www.idu.cz/cs/knihovna-divadelniho-ustavu.

Na ukázku posíláme dvě  zkrácené "recenze":

Saturnin - kniha mého srdíčka

Proč zrovna Saturnin ... humoristický román z dob nenávratně zmizelých. Autor je úředník, který už nikdy nic takového nenapsal a i postavu Saturnina už před ním ztvárnil a to mnohem obšírněji Wodehouse...

Takže Saturnin, někam jsme pokročili ... jako národ  čtenářů. Je to dobře. Já jsem zaujatý, já miluju anglický humor, ... a Jirotkovi se podařilo tento anglický humor naroubovat na české poměry a to jako nostalgické vzpomínání na doby idylické...

Jistě, k oblibě Saturnina přispěl velikou měrou film, a jeho velmi šťastné obsazení hlavních postav - Vízner exceloval, Havelka hrál sám sebe - nejsilněji, když mlčel, a pak řekl jenom jedno dvě slůvka, s přesvědčivým klidem Angličana, teta Kateřina válela - já jsem ji slyšel nedávno v rádiu, jak říká: více hlav, více smyslů, více děr, více syslů a udělalo se mi dobře.

Slečna Barbora je hodná herečka a ničím neruší tu exhibici výše jmenované trojice. A doktora Vlacha, samozřejmě.

V každém pořádném románu musí být zápletka, kdy se chvějeme o osud hrdiny, jestli zdárně překoná všechny nástrahy osudu a získá svou milovanou - tady o tom nikdy ani nezapochybujeme, žádný osudný střet nebo zakolísání ve vztahu se nekoná, žádné zmítání ve víru vášní, napětí, osudové okamžiky, ani tu blamáž při tenisu nebereme vážně - příběh si plyne, krajina je idylická, v nemocnici nás také nic nemůže nezaskočit ...

Tak čím je tedy ten příběh takový, že se nám vrývá až tak moc do srdce?

Podívejme se na to z jiného konce - jsou knížky, které jsou opravdu moc hezké, propracované, hodnotné - a četl jsem je jednou a další potřebu nemám. Pak jsou knížky, ke kterým se neustále vracím a nikdy nezklamou, pokaždé je čtu jakoby znova a pokaždé v nich nacházím hluboké uspokojení. Ve svém věku můžu klidně prozradit, že Saturnina jsem četl nejméně desetkrát - v průměru jednou za čtyři roky. A takových knížek je daleko víc, které jsem četl více než desetkrát.

Možná bych to bral jako měřítko - kniha mého srdce by měla být taková, kterou prostě musíme jednou za čtyři roky přečíst ... Z tohoto hlediska jsem tedy s volbou naprosto spokojený.

Saturnin je docela obyčejná dobrá knížka. Asi jako docela obyčejný dobrý chléb. Nic zvláštního, má jednoduše tu vlastnost, že nikdy nezklame a pokaždé hladového dokáže nasytit.

Zdroj: Host

ISSN :1211-9938

Datum vydání: 15.1.2011

Strana: 51

Číslo: 1

Ročník: 2011

Autor: Libor Vykoupil

Saturnin a jeho stvořitel Jirotka

Před rovným stoletím, v lednu 1911, se v Ostravě narodil Zdeněk Jirotka, proslavený humorista a literární otec neméně známého Saturnina. A kdo by to byl řekl, i tento "mladý muž" za dva roky oslaví pěknou sedmdesátku. Autor jej totiž poslal do světa jako svoji prvotinu už v roce 1943.

Zdeněk Jirotka k rodné Ostravě vztah nikdy nezískal. Snad i proto, že právě zde se rozvedli jeho rodiče. Od svých čtrnácti let bydlel spolu s otcem v Hradci Králové a teprve tam mu prý začaly pěkné časy. Tatínek Ladislav byl velmi podnikavý, vedl reklamní kancelář, ale hrál i divadlo, zpíval v opeře a režíroval. Zdeněk se potatil a již od mládí jej lákala literatura, ale vystudoval stavební průmyslovku. Za krize pak nemohl sehnat práci, a tak nakonec vstoupil do armády. Udělal si poddůstojnickou školu a působil jako stavební dozor u vojenských staveb; vystřídal několik českých měst. Teprve Mnichov a následná okupace Československa jeho kariéru změnily. Nejprve nastoupil do Ústavu pro vodní stavby při ministerstvu veřejných prací, ale bývalí důstojníci nesměli za protektorátu pracovat na strategicky významných postech, a tak byl vyhozen. V té době psal svůj první román s názvem Saturnin, který prý vznikal z valné části v koupelně. Byla to totiž jediná místnost, kde měl k psaní klid a při nařízeném nočním zatmění tu mohl bez obav svítit. "Snad proto je v příběhu tolik vody," poznamenal k tomu kdysi sám Zdeněk Jirotka.

Když knihu v roce 1943 vydal, vyvolala obrovský ohlas. Snad že za války nebylo mnoho důvodů k veselí, dočkala se vbrzku několika vydání. Úspěch povzbudil ještě mladého autora k tomu, aby definitivně opustil státní službu a plně se věnoval literatuře. O rok později vydal román Muž se psem, také vcelku úspěšnou parodii na detektivky, ale později na svůj skvělý rozjezd nenavázal. Stal se tak pro veřejnost mužem jedné knihy. A jako i v jiných případech hrdina zcela přerostl svého stvořitele.

Po osvobození nastoupil Jirotka do redakce Svobodných (Lidových) novin, kde setrval do roku 1951. Tady si vytříbil styl žurnalisty a na jeho dalších drobných pracích je poznat škola Lidovek. Dlouhou dobu působil v redakci kdysi slavného humoristického časopisu Dikobraz, kam se později opět vrátil po desetiletém období v Československém rozhlase. V roce 1956 vydal svoji další humoristickou knihu Profesor biologie na žebříku, ale čtenáři ji přijali poměrně chladně. Zato Saturnin byl vydáván ve stále nových reedicích. Jeho autor zatím produkoval fejetony, glosy, povídky, epigramy a veršované satiry, v pozdějším období bohužel poněkud komunální. Lépe si vedly jeho rozhlasové hry, snad se o něm dá říci, že se stal úspěšným rozhlasovým dramatikem. I Saturnin vznikl na základě vyprávěných historek, jimiž se bavila společnost, do níž vedle Zdeňka Jirotky patřili například spisovatelé Jiří Brdečka a Jan Drda. Když v šedesátých letech rozhlasová redaktorka Dita Skálová sháněla do svého pořadu nazvaného Sedmilháři mimořádné vypravěče, oslovila malíře Jaroslava Otčenáška, scenáristu Františka Vlčka, Ivana Osvalda a samozřejmě také Jirotku. Vznikl tak veleúspěšný rozhlasový pořad, který se nakonec dočkal i knižního vydání. Po roce 1968 byl Jirotka podobně jako jiní vyhozen ze Svazu československých spisovatelů a dvacet let o něm nikdo neslyšel. Saturnin mezitím žil vlastním životem, a tak byla po roce 1989 řada lidí překvapena, že autor populárního Saturnina nejen žije, ale stále ještě píše (zemřel až v roce 2003). Když dnes mluvíme o Zdeňku Jirotkovi, vytane nám vždy Saturnin: "Za chvíli se teta vrátila a hlásila, že Saturnin zmizel. Dědeček jí řekl, aby nepoužívala tak románových výrazů. Doktor Vlach podotkl, že takové zmizení je velmi oblíbeno u autorů detektivní literatury, protože zvýší napínavost příběhu. Po několika dnech bývá pohřešovaný nalezen na odlehlém místě se známkami několikanásobného zavraždění. Zmizí-li někdo ve všedním životě, obyčejně se velmi brzo vrátí a řekne, že se procházel na zdravém vzduchu nebo zanesl dopis na poštu. Protože v naší situaci je vyloučeno, aby byl Saturnin šel s dopisem na poštu, je nasnadě, že se šel projít. Vrátí se asi za tři minuty. Doktor Vlach pravil, že tak usuzuje z výšky slunce, směru větru a z toho, že tamhle už jde." Libor Vykoupil (nar. 1956) je historik, zabývá se soudobými českými dějinami.

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres