Největší vrtulník

Text dotazu

Jaký je největší vrtulník na světě?

Odpověď

Dobrý den,

největším sériově vyráběným vrtulníkem na světě je typ Mil Mi-26, ovšem největším vrtulníkem, který byl kdy vyroben, je rovněž sovětský Mil V-12.

Mil Mi-26 je těžký dvoumotorový nákladní vrtulník s osmilistým nosným a pětilistým vyrovnávacím rotorem. Jeho vývoj byl zahájen počátkem 70. let, první prototyp vzlétl 14.12.1977, sériové stroje byly zařazeny do výzbroje armády bývalého SSSR na přelomu let 1985/86. Mi-26 je vybaven moderní elektronikou a schopný letu za každého počasí, proto je použitelný i v extrémních klimatických podmínkách. Může přepravovat těžké náklady i do větších vzdáleností.

Technické údaje:

Země původu: Sovětský svaz
Použití: dopravní vrtulník
Průměr rotoru: 32,00 m
Délka trupu: 33,73 m
Pohon: 2 turbíny Lotarev D-136 po 8273 kW (11 250 vhp) Max. vzletová
hmotnost: 56 000 kg Cestovní rychlost: 255 km/h
Dolet: 800 km
Dostup: 4600 m
Cestující: 85+5 posádka

Další informace o Mil Mi-26, včetně obrázků, je možné nalézt v publikacích:
* FOJTÍK, Jakub. Ruské vrtulníky: encyklopedie strojů konstrukčních kanceláří Bratuchin, Jakovlev, Kamov, Kazaň a Mil. Cheb : Svět křídel, 2009.
Str. 240-249. ISBN 978-80-86808-65-9. 
* GUNSTON, Bill; SPICK, Mike. Moderní bojové vrtulníky: [ilustrovaná encyklopedie]. Praha: Naše vojsko, 2010. Str. 144-145. ISBN 978-80-206-1158-1. 

Mil V-12 se poprvé vznesl do vzduchu 27.6.1967, v roce 1970 státní komise doporučila zahájení sériové výroby. Druhý prototyp byl dokončen až v roce 1973. Do dalšího osudu V-12 zasáhla armáda. Změnila své původní plány a odmítla zařadit stroj do výzbroje. Hlavním důvodem se stalo zavržení koncepce vzdušného přepravního prostředku pro balistické rakety. Civilní uživatelé nemohli supervelký (a na provoz velice drahý) vrtulník uživit.
Výroba V-12 tedy dále nepokračovala.

Mil V-12 je supertěžký vrtulník se dvěma rotory vedle sebe umístěnými na trubkových pylonech s malými křídly. Dvě dvojice pohonných jednotek D-25VF a reduktory odvozené z typu R-7 se nacházejí na koncích pylonů s rotorovými hlavami. Pravý rotor se točí ve směru hodinových ručiček, levý proti směru (při pohledu shora). Trup letounového typu je opatřen klasickými ocasními plochami. Rozměrný trup začíná pilotní kabinou, v níž sedí 6 členů posádky.
Nákladový prostor v trupu pojme až 196 výsadkářů, nebo 20 tun nákladu (stejnou hmotnost může stroj nést v podvěsu). Uvnitř kabiny se nachází jeřáb pro manipulaci s nákladem do hmotnosti 5 tun. Do pilotního prostoru se vstupuje dveřmi po jeho obou stranách. Další, celkem čtvery dvěře, vedou do nákladového prostoru. K nakládání slouží rozměrná dvoukřídlá vrata na zádi.
Příďový i hlavní podvozek jsou opatřeny dvěma koly s nízkotlakými pneumatikami. Kontaktu trupu se zemí brání dvě dvojice malých patek, umístěných pod nákladovou rampou.

Podrobnější informace k Mil V-12, včetně vyobrazení, jsou k dispozici v níže uvedené publikaci na str. 213-217.

* FOJTÍK, Jakub. Ruské vrtulníky: encyklopedie strojů konstrukčních kanceláří Bratuchin, Jakovlev, Kamov, Kazaň a Mil. Cheb : Svět křídel, 2009.
374 s. ISBN 978-80-86808-65-9. 

Další použité zdroje:
* 1000 letadel : [nejznámější letadla a vrtulníky všech dob / z německého originálu přeložili Milada Burianová a Rudolf Rada].  V Praze : Knižní klub, 2007. Str. 175. ISBN 978-80-242-1832-8. 
* ZDOBINSKÝ, Michal. Atlas vojenské techniky ; Vrtulníky. Praha:
Magnet-Press, 1994 (Bratislava : TechnoPrompt). Str. 149-152. (Atlas vojenské techniky ; 1) (Magnet hobby). ISBN 80-85847-13-2. 
*
http://zpravy.ihned.cz/svet/c1-36754910-posledni-let-nejvetsi-vrtulnik-sveta
-odnesl-letadlo-tu-134-do-duchodu
* http://www.vrtulnik.cz/mi-26.htm
* http://www.vojsko.net/index.php?clanek=letecka/vrtulniky/mi26
* http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_large_aircraft
* http://www.aerospaceweb.org/question/helicopters/q0284.shtml
* http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-26

Obor

Technika, technologie, inženýrství

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

01.09.2011 15:28

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu