Metody výuky nadaných dětí

Text dotazu

Dobrý den,
prosím o informaci k metodám výuky nadaných dětí v České republice.
Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,
informace o výuce nadaných dětí můžete získat v následujících knihách a článcích, na české prostředí se budou soustředit české jazykové publikace, které jsou v seznamu uvedeny také. Pro ucelenější přehled o dané tématice Vám uvádíme také zahraniční publikace:
 * Grenarová, Renée, ed. a Vítková, Marie, ed. Cizojazyčná výuka a nadaný žák = Foreign language teaching and a gifted and talented pupil. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 200 s. ISBN 978-80-210-5375-5.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/201107/contents/nkc20112168662_1.pdf

* Sisk, Dorothy. Creative Teaching of the Gifted. 1. vyd. New York: McGraw-Hill, 1987. 370 s.
Předmětová hesla: děti nadané-výuka * tvořivost dětí-výuka * výuka kreativní

* Assouline, Susan G. a Lupkowski-Shoplik, Ann. Developing math talent: a comprehensive guide to math education for gifted students in elementary and middle school. 2nd ed. Waco, Tex.: Prufrock Press, C2011. xxix, 390 s. ISBN 978-1-59363-496-4.
Předmětová hesla: matematika * studium a výuka * talentované děti

* Mönks, F. J. a Ypenburg, Irene H. Nadané dítě: rukověť pro rodiče a učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002. 98 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0445-5.
Předmětová hesla: talentované děti * rozvoj inteligence * výchova dítěte * rodiče a děti

* Laznibatová, Jolana. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. 3., nezmen. vyd. Bratislava: Iris, 2007. 394 s., [16] s. obr. příl. ISBN 80-89018-53-X.
Předmětová hesla: talentované děti *  vývoj dítěte * inteligence (schopnost) * výchova a vzdělávání * alternativní výuka -- Slovensko

* Calábek, Pavel et al. Péče o matematické talenty v České republice. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 39 s. ISBN 978-80-244-2632-7.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/201103/contents/nkc20112165707_1.pdf

* Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Triton, 2008. 168 s. ISBN 978-80-7387-173-4.
Předěmtová hesla: příručky * výklady * příručky pro učitele


* Fořtík, Václav a Fořtíková, Jitka. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 126 s. ISBN 978-80-7367-297-3.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/200710/contents/nkc20071747434_1.pdf

* Fořtíková, Jitka et al. Se Šikulou za zvířátky, aneb, Jak zabavit nadané dítě ve věku 3 až 5 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 68 s. ISBN 978-80-7367-761-9.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/201011/contents/nkc20102111278_1.pdf

* Simister, C. J. Vaše chytré dítě. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-3514-3.
Předmětová hesla: talentované děti * výchova a vzdělávání * rozvoj myšlení * rozvoj inteligence *  didaktické hry *  výchova dítěte


Články:
* Dočkal, Vladimír. Co můžeme ve škole udělat pro nadané děti. Učitelské listy, 2005-2006, 13(9), s. 13-14. ISSN 1210-7786.
Resumé: Jak zajistit rozvíjení schopností žáků s různými vzdělávacími potřebami v prostředí integrovaných tříd: pomoc tzv. podpůrného pedagoga (v případě postižených dětí je to speciální pedagog nebo asistent). Zkušenost ze Slovenska - podpůrný pedagog pro nadané děti. Význam motivace a smysluplnosti učení. Možnosti využití projektového vyučování při vzdělávání nadaných dětí. Akcelerační a obohacující programy pro tyto děti - individuální nebo skupinové. Potřeba nejen rozvíjet jejich schopnosti, ale i celou jejich osobnost. Myšlenky J. A. Komenského a M. Montessori, které lze při vzdělávání nadaných dětí uplatnit.

* Dočkal, Vladimír. Jak pečovat o nadané děti. Moderní vyučování, 2005, 11(4), s. 3-4.
Resumé: Rozhovor s dlouholetým vědeckým pracovníkem Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie v Bratislavě o vzdělávání a péči o nadané děti. Problematika přístupu ke vzdělávání těchto dětí - samostatně či v dětském kolektivu (vrstevnické sklupině). Argumenty pro a proti vzdělávání nadaných dětí ve speciálních školách. Nebezpečí plynoucí z předčasné specializace dítěte. Příprava učitelů pracujících s nadanými dětmi - znalost alternativní pedagogiky, zájem o individuální práci s dětmi. Nástin péče o nadané děti.

* Kratochvílová, Jana, Fialová, Hana a Havel, Jiří. Jak řešit výuku mimořádně nadaných žáků ve školním vzdělávacím programu. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 2007-2008, 132(3), s. 5-8. ISSN 0323-0449.
Resumé: Výsledky obsahové analýzy školních kurikulí v rámci řešení výzkumného projektu "Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro ZV". Zjišťovalo se (na vzorku deseti škol), jak mají vybrané školy ve svém školním vzdělávacím programu rozpracovanou integraci mimořádně nadaných žáků. Zabezpečení výuky těchto žáků v kurikulární oblasti se totiž dříve nevěnovala zvláštní pozornost.

* Pýchová, Iva. K výuce nadaných a talentovaných žáků. Pedagogika, 1996, 46(4), s. 329-338.
Resumé: Důležitost výchovy a výuky nadaných žáků a učební programy pro ně. Šest oblastí, v nichž se nadání obvykle projevuje: intelektuální schopnosti, tvořivé myšlení, vědecké schopnosti, sociální nadání (vůdcovství), mechanické(praktické) dovednosti a umělecké nadání. Obecné osobnostní charakteristiky typické pro nadané jedince. Programy péče o nadané a talentované žáky. Schopnosti, které by měli mít učitelé nadaných žáků.

* Dočkal, Vladimír. Možnosti edukace nadaných dětí. Učitelské listy, 2005-2006, 13(2), s. 7-8.
Resumé: Segregace a integrace jako dva póly široké nabídky možností forem vzdělávání jak postižených, tak mimořádně nadaných dětí. Vývoj v přístupech ke vzdělávání nadaných dětí na Slovensku. Ověřování integrované formy vzdělávání nadaných dětí na 1. stupni základní školy. Možnosti kombinace segregovaných a integrovaných forem vzdělávání těchto dětí. Co by mělo být zohledněno při volbě formy vzdělávání konkrétního nadaného dítěte: věk, stupeň a druh nadání, zájem dítěte a jeho rodičů apod.

Záznamy veškerých uvedených dokumentů naleznete v katalozích na adrese http://aleph.nkp.cz/F, knihy v Souborném katalogu ČR (SKC), články v bázi ANL. Zde také můžete nalézt další dokumenty za pomoci klíčových slov: nadání, děti, výuka, schopnosti, atd. Při zadávání slov můžete využít znak *, který umožňuje pravostranné rozšíření slov, tj. při zadání "nadan*" budou vyhledány slova  nadání, nadané, nadaných, nadanému, atd. Doporučujeme Vám využít také volně dostoupnpu databázi ERIC, která je zaměřena speciálně na výchovu a vzdělávání (http://www.eric.ed.gov/).

Podnětné informace byste mohla také najít v následujících internetových odkazech:
* Vzdělávání nadaných dětí a žáků - Přehled základních dokumentů http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Nadani_prehled.pdf
* Diplomová práce "Výukové strategie v práci s nadanými dětmi" http://is.muni.cz/th/106814/pedf_m_b1/DP_P_tisk.pdf
* webové stránky "Nadané děti"

S dotazem se můžete také obrátit na Národní pedagogickou knihovnu Komenského, která je taktéž zapojena do služby Ptejte se knihovny (http://www.ptejteseknihovny.cz/knihovny/uiv-narodni-pedagogicka-knihovna-komenskeho/).

Obor

Výchova a vzdělávání

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

24.07.2012 10:43

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu