-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
setkala jsem se v odborné literatuře týkající se literární tvorby přelomu 19. a 20. století s pojmem "antifyzis". Tuším, co se tím míní, avšak nejsem si stoprocentně jistá a proto vás chci poprosit o upřesnění tohoto pojmu, případně doporučení další literatury, která jej zmiňuje.
Dobrý den,
definici nebo jiné přesné vysvětlení pojmu jsme ve slovnících nenašli. Můžeme uvést pouze příklady v literatuře.
"Svět je dobrý, člověk je dobrý,...zlo je státi mimo přírodu a proti přírodě. Každé pravidlo a každý zákon, který utiskuje přírodu, je špatný, je dílem Antifysis, která je pramenem vší bídy a všeho zla. Mluvíme o nauce Francois Rabelaise, která směřuje proti vší metafyzice a morálce křesťanské, proti katolickému asketismu, jedná se o optimistický naturalismus, kterým se projevuje nepřekonatelná radost ze života, nesmírná láska ke všem jeho podobám a důvěra v ní.
Rabelais věří v Boha půl křesťanského, půl platónského, v budoucí život, který obrátí úlohy naše po spravedlnosti. Bůh všemocný a všedobrý vyjadřuje se přírodou, také všemocnou a všedobrou; prvotního hříchu, kleslého lidství pro Rabelaisa není.
Čerpáno z: http://nigger.wz.cz/2101.PDF
Pojem antifyzis je zmiňován i v textu práce o knize Česká dekadence, viz bibliografický záznam níže na http://aluze.cz/2001_01/bednarikova.php.
"Jedním z nejproblematičtějších míst knížky Česká dekadence je slovo antifyzis. Domnívám se, že dekadentní umělost je mnohem spíše “jiná přirozenost”, protiklad k tomu, co se dobově rozumí “přirozeným”. Termín “antifyzis” sugeruje, že jde spíše o antitělesnost, což jistě Hana Bednaříková nemá na mysli. Dekadence je úzce spojena s tělesností, avšak dekadentní tvůrce se necítí vázán dobovou představou “přirozenosti”, ba naopak jí opovrhuje. Může se proto volně přetvářet různorodými “perverzními” stavy nezdraví – nervové přepjatosti, hysterie, nemoci i smrti (v českém prostředí stavy ne tak docela virtuálními). Dekadentní tvůrce může proto performovat svoji sexualitu a tělesnost i tím, že ji odmítne. Z podobných důvodů dekadentní tvůrce předvádí modernitu v její nihilistické módní podobě. Móda právě svou povrchností ukazuje temnou tvář moderního optimismu. Čím jiným je stylizovaná dandyovská maska – tvář? Její prázdnota, tedy skutečnost, že zakrývá nic, referuje o nepravdivosti svého reálného předobrazu...".
Název Česká dekadence : kontext, text, interpretace / Hana Bednaříková. Vydání 1. vyd. Nakl. údaje Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2000.
Doporučujeme obrátit se na Ústav pro českou literaturu AV ČR na http://www.ucl.cas.cz/cs/.
Jazyk, lingvistika a literatura
--
Národní knihovna ČR
05.03.2013 15:29