antifyzis

Text dotazu

Dobrý den,

setkala jsem se v odborné literatuře týkající se literární tvorby přelomu 19. a 20. století s pojmem "antifyzis". Tuším, co se tím míní, avšak nejsem si stoprocentně jistá a proto vás chci poprosit o upřesnění tohoto pojmu, případně doporučení další literatury, která jej zmiňuje.

Odpověď

Dobrý den,

definici nebo jiné přesné vysvětlení pojmu jsme ve slovnících nenašli. Můžeme uvést pouze příklady v literatuře.

"Svět je dobrý, člověk je dobrý,...zlo je státi mimo přírodu a proti přírodě. Každé pravidlo a každý zákon, který utiskuje přírodu, je špatný, je dílem Antifysis, která je pramenem vší bídy a všeho zla. Mluvíme o nauce Francois Rabelaise, která směřuje proti vší metafyzice a morálce křesťanské, proti katolickému asketismu, jedná se o optimistický naturalismus, kterým se projevuje nepřekonatelná radost ze života, nesmírná láska ke všem jeho podobám  a důvěra v ní.

Rabelais věří v Boha půl křesťanského, půl platónského,  v budoucí život, který obrátí úlohy naše po spravedlnosti. Bůh všemocný a všedobrý vyjadřuje se přírodou, také všemocnou a všedobrou; prvotního hříchu, kleslého lidství pro Rabelaisa není.

Čerpáno z: http://nigger.wz.cz/2101.PDF

Pojem antifyzis je zmiňován i v textu práce o knize Česká dekadence, viz bibliografický záznam níže na http://aluze.cz/2001_01/bednarikova.php.

"Jedním z nejproblematičtějších míst knížky Česká dekadence je slovo antifyzis. Domnívám se, že dekadentní umělost je mnohem spíše “jiná přirozenost”, protiklad k tomu, co se dobově rozumí “přirozeným”. Termín “antifyzis” sugeruje, že jde spíše o antitělesnost, což jistě Hana Bednaříková nemá na mysli. Dekadence je úzce spojena s tělesností, avšak dekadentní tvůrce se necítí vázán dobovou představou “přirozenosti”, ba naopak jí opovrhuje. Může se proto volně přetvářet různorodými “perverzními” stavy nezdraví – nervové přepjatosti, hysterie, nemoci i smrti (v českém prostředí stavy ne tak docela virtuálními). Dekadentní tvůrce může proto performovat svoji sexualitu a tělesnost i tím, že ji odmítne. Z podobných důvodů dekadentní tvůrce předvádí modernitu v její nihilistické módní podobě. Móda právě svou povrchností ukazuje temnou tvář moderního optimismu. Čím jiným je stylizovaná dandyovská maska – tvář? Její prázdnota, tedy skutečnost, že zakrývá nic, referuje o nepravdivosti svého reálného předobrazu...".

Název   Česká dekadence : kontext, text, interpretace / Hana Bednaříková. Vydání   1. vyd. Nakl. údaje   Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2000. 

Doporučujeme obrátit se na Ústav pro českou literaturu AV ČR na http://www.ucl.cas.cz/cs/.

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

05.03.2013 15:29

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu